30.000 Monkies - I Ate Myself to Grow Twice as Big

Tom V    3 april 2016

30,000 Monkies, zo’n band met een naam die niet lijkt weggeplukt uit een derderangs oscar film en een reputatie hebben om U tegen te zeggen. Dat is deze band. Na twee succesvolle EP’s gereleased te hebben en een live reputatie opgebouwd te hebben brengne ze op 16 april 2016 hun gloednieuwe album uit genaamd ‘I Ate Myself to Grow Twice as Big’. Of hoe vuil en vunzing ze het maar het kunnen verzinnen werd er ook een bijhorende cover gemaakt. Wie er op de eerste zal staan bij één van hen concerten krijgt de eer om de bijhorende moederkoek ook op te eten. Althans, dat melden ze in één van de facebookberichten.

Losstaande daarvan luisteren we vol enthousiasme naar  hun nieuwe album die er alvast inbeukt met Melena. Sludge gecombineerd met doom en psychedelische drones of hoe je het liever gaat omschrijven als een genre dat ademloze tracks produceert terwijl menig liefhebbers van hun pint zitten te zuipen vlak voor het podium waar artiesten in een donker gat gehuld gaan met een stevige pot rook voor hun neus. Wij verwoorden het zoals het is maar het klinkt dus wel goed, hoe vunzig of voos een voorstelling ook mag lezen.

De band neemt je dan ook bij elke track mee naar een gloednieuwe locatie op deze aardkloot. De ene keer bevindt je jezelf in een moordzone terwijl je op een ander moment langzaam gehuld gaat naar een trouw partijtje van je slechtste vriend. Hou je dus maar klaar voor dit album vol medogenloze harde absurde stevige riffgerichte doom/sludge/ambient/psychidelische muziek.

Conclusie: wie 30,000 Monkies nog niet kent loopt achter op zijn tijd. Hoogtijd dus om dit staaltje van hoge kwaliteit of moeten we HQ zeggen binnenshuis te halen en je te laten meeslepen in de wereld van dit stelletje ongemanierde artiesten.

O, geen nood, op het podium zien ze er braver uit hoor …