Azure Mortal - Duivels

Tom V    2 april 2016

Dirk Swartenbroekx, gekend van Buscemi of Radical Slave, is ook al enkele jaren bezig met een ambient/soundscape project. Na enkele succesvolle EP’s en singles was het tijd om samen met de andere bandleden van Azure Mortal een gloednieuw album op de markt te brengen. De band bestaat uit leden van Nordmann, Fifty Foot Combo, Daan, Maya's Moving Castle ...

Als we naar het albumhoes kijken denken we meteen aan jazz, drones en heerlijke soundscapes. Van die zware donkere scapes die je meenemen. Toch is dit niet helemaal correct. Hoewel de songs je meenemen naar het donkerste van de kamer grijpen ze op sommige momenten toch terug naar het zachte omhulsels van een aardappel. Trouwens, wat die laatste vergelijking betreft laten we even in het midden maar zo voelt het toch aan. Als je de schil eraf doet dan pas ga je naar het harde, onbereikbare onderdeel. Maar eerst mag je de schil ontdekken. Het gegeven tussen donker en licht.

Daarnaast is er ruimte gemaakt voor liefhebbers van ritme. Zij kunnen hun gading vinden bij 'Deadweight' en het uitgerokken 'Nacht'. Er werd er ook ruim nagedacht over de titelsongs. Zo draagt track 6 de titel ‘3 piano piece’ en mogen we heerlijke piano geluiden aanhoren. Een fijn gegeven tussen al dat donkere gedoe/

Conclusie? Terwijl heel wat ambient albums zich beroepen op het donkere gegeven, de soundscapes in de verf zetten en geen ruimte bieden voor andere invloeden weet Azure Mortal dit wel te doen. Zo is er ruimte voor ambient en zelfs piano intermezzo’s. Heerlijk gewoon! Liefhebbers van dit genre komen aan hun trekken maar liefhebbers van het andere genre kunnen dit album zeker aanschouwen als een tussenstap.