Van Canto, Grailknights & End of the Dream – 26/3/16 – Biebob (Vosselaar)

Van Muylem    27 maart 2016

Ik wou al héél lang Van Canto live (Metal Vocal Musical) aan het werk zien, na Dawn of The brave en nu recentelijk met Voices of Fire geraakte ik steeds meer overtuigd dat dit vocaal ensemble de moeite waard moet zijn! Op plaat komt er enkel een drum aan te pas (en op hun laatste is er zelfs een gitaar ingeslopen), een vrij uniek iets! Vandaag hebben ze ook een leuk voorprogramma mee, dat beloofd!

End of the Dream mag in de Biebob openen en ik merk meteen al dat er reeds aardig wat volk staat. Deze Nederlanders hebben afgelopen jaar hun eerste CD uitgebracht en brengen female fronted symfonische metal. Ze staan met vijf op het podium. Micky Huijsmans kan als geen ander zingen, wat een stem! Het lijk haast alsof ze een simpele wandeling maakt, over de toonladders heen en dat met een kracht die je van de sokken blaast! Ze ziet er ook bijzonder knap uit en ik krijg algauw het gevoel dat een sirene ons allen aan het betoveren is. Ik heb nog niet kunnen luisteren naar hun eerste worp, maar hun openingsnummer was best pakkend! Hun tweede, Follow the Angels klinkt steviger, binnen een deemoedig sfeertje. Bij het derde nummer gaan de vuisten de lucht in en doet het publiek hartig mee. De gitaren krijgen hier ook hun deel en mogen snedig uitpakken. Een ander nummer dat me is bijgebleven is Collide, een prachtige ballade die algauw ontploft en episch klinkt. All I Am is de titel van hun debuut album en meteen ook hun laatste nummer: een laatste keer stevig uitpakken om ons met verstomming te slaan en met open mond achter te laten! Eén woord: prachtig!

Van bij de opbouw valt het mij op dat er drie gitaren zullen zijn, de Middeleeuwse superhelden vikingmetal band Grailknights zijn de 2de supportband. Met namen als Sir Optimus Prime, Earl Quake, Count Cranium en Lord Drumcules weet je dat deze Duitsers zichzelf niet aux-serieux nemen.

Deze superhelden in pakjes zijn er om de wereld te redden. Is het niet als superheld dan wel als koene ridders. Ieder heeft zijn kleurtje: groen, geel, paars, blauw en rood met bijhorende cape en geverfde maskers. Ook de emblemen op hun pak zijn anders. Mijn zevenjarige zoon zou best jaloers zijn, hij is er helaas niet bij (ik zie wel 2 andere kids die niet kunnen wachten tot het begint). Voor je het weet zijn we allen hun Battlechoir! Yes, sir! De sfeer zit er in! Het zijn eerste klas volksmenners en grapjassen. Ik moet toegeven dat de skelet die hen moet bedreigen er eerder grappig uitziet (en dat is ook de bedoeling, geloof me maar). Ze gaan er vlot in! Iedereen doet lustig mee! Hun poses tussendoor zijn eveneens best grappig, net als het paard dat even een biertonnetje komt brengen … Af en toe hoor ik ook wat ska en wat death metal, kwestie van ook muzikaal wat af te wisselen!

Superhelden moeten ook hun spieren onderhouden en dus krijgen we een staaltje mee vanuit hun gym, best hilarisch. Na een slow motion zwaardgevecht krijgen we eventje een superhelden medley waarvan ik er helaas maar een paar van herken: Teenage Mutant Ninja Turtles, Power Rangers en Spiderman Yup, mijn zoontje had ze vast allemaal herkend! Nog een laatste slag en dan is het gedaan, waarbij het publiek volledig uit de bol is gegaan! What a Feeling (en dat nummer draaide de DJ van dienst ook toen de lichten aanfloepten)!

Van Canto: het is mijn eerste keer dat ik hen live aan het werk zal zien! Inga Scharf lijkt in topvorm, net als de mannen rondom haar. Even vraag ik me af of ze niet op Femme horen of op MFVF, zou best is leuk zijn! Even was er bij me verwarring: bij Dawn of the Brave droegen ze ook superhelden pakjes, gelukkig is er iemand om me hierop te wijzen.

Zoals te verwachten hoor ik veel uit hun nieuwe album, maar ook de oudere nummers weten me te bekoren. Clashing on Armour Plates, Dragonwake, Time and Time Again, Battleday’s Dawn, Firevows, … De covers mogen er ook best wezen, meer dan eens bewezen ze dat ze Manowar, Grave Digger, Blind Guardian, Nightwish, Iron Maiden en co aankunnen en de nummers in een eigen jasje kunnen steken!

De fans van de zuivere klanken hebben genoten: je moet het maar kunnen met enkel een drumkit en stemmen optreden! Chapeau!