Prong - Biebob 25/03/2016

Tom Kielemoes    26 maart 2016

Prong zal altijd een vreemde eend in de bijt blijven in de metal scene, nochtans zijn ze een van de langstlopende bands met een repertoire om U tegen te zeggen. Het verbaast me dan ook dat Prong niet groter is, met zulke songs en een podiumpresence waar vele bands nog wat kunnen van leren. We zijn dan ook eens benieuwd of Tommy Victor en dezijnen nog altijd even energiek hun geweldige songs ten tonele zullen brengen.

Als support brachten ze Man Machine Industy mee, een Zweedse industrial metal band en het Belgische Steak Number Eight, die ook tijdens de vorige tour aanwezig waren. Helaas heb ik ze beiden moeten missen tengevolge van een paar blikken op wielen die elkaar wilden kussen. Van omstaanders heb ik vernomen dat Man Machine Industry nog al tegen viel en dat Steak Number Eight ook niet zo geweldig was. Met hun sludge, post rock stijl passen ze in mijn inziens ook niet zo echt om op tour te gaan met Prong, dat vond ik bij de voorgaande tour ook al. Het is dan ook een band die je ligt of niet.

Dan werd het stilaan tijd om Prong op ons los te laten. Na de intro brachten ze Ultimate Authority ten gehore, het was nog eventjes zoek naar de juist geluidmix maar zodra die er was, werd het meteen duidelijk. Tommy Victor had er enorm zin, evenals Art Cruz en Jason Christopher die hen werkelijk 200% geven. Met Unconditional kwam het publiek al lekker los. Het werd deze avond dan ook een mengeling van hun vroeger songs, zoals Beg To Differ, Lost And Found afgewisseld met nieuwer werk in de vorm van Eternal Heat, Turnover en Sense Of Ease. Je kon er niet blijven bij stilstaan, was je niet aan het moshen, dan was je waarschijnlijk aan het headbangen of een ander dansje aan het doen. Prong heeft een groove in hun nummers die je vastneemt en je niet meer loslaat. Met geweldige versies van Whose Fist Is This Anyway, Snap Your Fingers, Snap Your Neck, Rude Awaking , Broken Peace en Another Worldy Device kon de avond niet meer stuk.

Na een dik uur was het dan ook al voorbij , helaas veel te vlug,  na enkele minuten kwam Prong terug om ons nog een extra kwartiertje te verwennen. Met For dear life werd het ultieme hoogtepunt goed voorbereid, dat kwam er in de vorm Revenge Best Served Cold, een van de nieuwere Prong songs maar wat voor een, luidkeels meegebruld door de aanwezigen. Afscheid nam men met Power Of The Damager. Wat een avondje was dat terug, Prong blijft heel ijzersterk live, laat ons hopen dat we nog jaren mogen genieten van hen.

Setlist :

1. Ultimate Authority
  2. Unconditional