Shapeshifted - Happy Disease

Erik Vandamme    25 maart 2016

Laten we even terugkeren in de tijd. Medio 2014 leerden we de band Shapeshifted - ontstaan in 2011 -  kennen en bespraken hun album Old Nick's Fire. We schreven daarover: Samengevat bracht Shapeshifted met Old Nick's Fire dus een album uit dat schatplichtig is aan de good old rock van toen maar voegt daar een eigenzinnige, geslaagde sound aan toe. De ronkende gitaren worden tot een waar hoogtepunt gedreven en bezorgen ons een klein uur lang koude rillingen tot momenten waarop we stevig staan de headbangen. We gaven het al aan in het begin van deze recensie: Rock'n'Roll is anno 2014 nog steeds niet dood, dat bewijst Shapeshifted hier ten volle. Twee jaar en enkele personeelswissels en andere problemen later, brengt Shapeshifted een gloednieuwe plaat op de markt Happy Disease. Wij gaven de plaat enkele luisterbeurten:

Het mooie aan Old Nick's Fire vonden we dat schipperen tussen blues en rock elementen. Maar ook het 'kampvuur gevoel' dat overheerste trok ons toen over de streep. Dat gevoel is gelukkig overeind gebleven op Happy Disease. Dit merken we al bij Better People, waarbij, net zoals bij die vorige plaat de perfecte kruisbestuiving tussen instrumenten en stem het meest opvalt. De toegankelijkheid van Happy Disease is eveneens een extra pluspunt. Geen ingewikkelde, al te ver gezochte riffs, maar gewoon eenvoudig je hart raken met songs die een warme gloed over ons heen laten komen. The Elephant song doet je als luisteraar vertoeven op zonnige stranden met een glaasje wijn en de ondergaande zon als extra uitzicht om je geest tot complete rust te brengen. Zonder echter het rock gehalte uit het oog te verliezen.

Rustgevend is inderdaad het sleutelwoord op Happy Disease, maar daarbij wordt het rock gehalte zeker en vast niet uit het oog verloren. River Runs Dry laat ons weer eens meedrijven naar heel andere oorden. Gedragen door die zwevende vocalen en knetterende gitaar riffs belanden we als luisteraar uiteindelijk op een punt waarbij  we alle zorgen opzij kunnen zetten en gezelligheid troef blijkt te zijn. Begrijp ons niet verkeerd, het is echter niet zo dat alles de al de gezapige toer opgaat. Integendeel zelfs!

She's on Fire bewijst dat deze heren ook een dosis rock-'n-roll in zich hebben dat we inderdaad al merkten aan de vorige plaat. Dat er aan het concept niet echt veel is veranderd? Dat merkten we eveneens. Of het moet zijn dat het rock gehalte de Blues invloeden lichtjes overstijgt op deze EP.  Maar dat hoeft ook niet. Waarom een succesvolle formule veranderen, als de magie daarvan gensters in de luisteraar zijn of haar ziel blijft slaan? Wij waren al fan dankzij de vorige plaat, maar Shapeshifted bewijzen met Happy Disease nog steeds te staan als een huis, en ons hart te raken op een gevoelige plaats. Waar rock en Blues elkaar weer eens blindelings lijken te vinden.

Better People

The Elephant Song

River Runs Dry