Jozef van Wissem, CHVE en Monnik in de Vooruit

Florian Cassier    18 maart 2016

De Vooruit maakte zich gisteren op voor een rustige avond in de balzaal in samenwerking met het label Consouling Sounds. Alledrie de artiesten zochten in muziek op hun eigen manier een bepaalde vorm van medidatie en spiritualiteit op. Monnik, CHVE en Jozef van Wissem brachten elk op een ander instrument ook een heel andere sound. Elke artiest had zijn eigen geluid, maar de combinatie past wel. Een avond rustig genieten in je stoel stond ons allen te wachten.

Monnik

Deze eenmansband, ondersteund door gitaar en loopsystem, mocht ons als eerste proberen bekoren met de introspectieve, drone-achtige geluiden die zijn gitaar produceerde. Voor mij was hij nog onbekend, maar nu zeker niet meer onbemind. Zijn druisende, maar nog steeds rustgevende, geluiden begonnen aan een trage opbouw. Traag maar zeker begint zijn muziek je te absorberen en de ogen sluiten is een meerwaarde voor je brein. Langzaam bereikt hij zijn, misschien iets te korte, hoogtepunt waarbij hij zware ruis en bonkende geluiden laat weerklinken. De impact op je lichaam is bijzonder en niet voor hartlijders. Ik weet niet of het effect hetzelfde is wanneer je thuis vanop cd luistert, maar live is dit meer dan de moeite waard. Wat hij gisteravond speelde is echter nog niet verkrijgbaar op plaat, maar zijn vorig werk mag er zeker ook zijn.

CHVE

Meer van hetzelfde, maar toch iets heel anders was CHVE met zijn draailier. Vergezeld met een aanwakkerend vuur in een bos en een dovend vuur op het podium begon zijn trip en wij waren zijn metgezellen. Colin kwam hier zijn eerste solo album Rasa presenteren. Het repetitief draaien aan het onconventionele instrument in combinatie met Colin’s zweverige stem versterkte het rustgevende karakter van de muziek. De zanger van de Belgische postmetal trots Amenra, waar we misschien beter gewoon geen genre op plakken, gaat verder op het elan van wat zijn band akoestisch soms ook brengt. Het omhelzen van een duistere en grimmige sfeer is bij hen vaak aanwezig en ook hier wordt die bijna tastbaar doorheen het ene lange nummer tot het licht van het vuur op het scherm ons bereikt.

Jozef van Wissem

Hoofdact van de avond was Jozef van Wissem, bekend van zijn muziek voor de film Only lovers left Alive, maar ook muzikaal werkte hij samen met de regisseur van de film, Jim Jarmusch. Welbekend en geliefd in bepaalde kringen kwam hij gisteravond de Vooruit inpalmen met zijn luit. Maar eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat dit een teleurstelling was. Van Wissem’s presence op het podium kwam eerst en vooral niet zo goed over, zijn blik stond staalhard in tegenstelling tot zijn iets melodischere en vrolijkere muziek. Maar ook instrumentaal klopte het plaatje niet helemaal. Ik ben geen grote kenner van zijn werk, maar meende toch dat verschillende foutjes zijn spel binnengeslopen zijn. Terwijl de twee vorige mannen en bepaalde band opwekten met hun instrument en er samen mee op avontuur gingen, leek Van Wissem te worstelen met zijn instrument om het onder controle te kunnen houden. Al bij al een jammer einde van de avond, want op plaat komt zijn muziek er wel veel beter uit, maar sorry Jozef dat was je avond niet.