Cocaine Piss - The Pool

Erik Vandamme    4 maart 2016

We horen het jullie al vragen. Waarom een release boven halen die reeds vorig jaar is verschenen? Inderdaad The Pool van Cocaine Piss kwam reeds vorig jaar op de markt. Ze speelden zichzelf echter heel recent in de kijker op o.a. The Sound of the Belgian underground in Ancienne Belgique. De Luikse female-fronted queerpunkband Cocaine Piss is ondertussen de studio ingedoken voor een gloednieuwe plaat in samenwerking met Steve Albini. De release ervan wordt in september verwacht. The Pool verscheen eerst enkel op cassette, maar die was binnen de week uitverkocht. Ondertussen is er ook een vinylrelease en lijkt de band aan het doorbreken naar een ruimer publiek, lijkt het ons. Voldoende reden om deze plaat nog eens onder de loep te nemen.

Als we aan 'punk' denken, dan denken we ook aan 'snel, snoeihard en meedogenloos de hersenpan inslaan'. Nu, dat is op The Pool zeker geen probleem. Elk van de songs klokken af op circa 1 minuut, op een paar seconden minder of meer nagesproken. Waardoor deze plaat razendsnel over ons heen lijkt te scheren. Veel tijd om op adem te komen is er niet, en zo hebben we onze dosis punk het liefst.

Uiteraard is binnen het genre origineel klinken onmogelijk, we horen dus wel verschillende bands en artiesten terug uit dat wilde punkverleden. Maar door de 'noise' effecten binnen de songs, is er toch die subtiele knipoog naar het heden. Cocaine Piss bewijzen vooral, door deze krachtige en snelle aanpak, dat het punk en aanverwante genre nog steeds springlevend is. Elk van de songs is bovendien doorspekt met Anarchistische teksten, wat het 'punk' gehalte nog meer de hoogte instuwt. Maar deze dame en heren zullen zich weigeren in een hokje te laten plaatsen, wat we respecteren.

Vanaf Pigeon over Incest, Fuch this shit naar Tourette telkens vallen die krachtige drumsalvo's en knetterende scherpe gitaar riffs het meest op, ze overheersen zelfs in grote mate. Enkel 'overstemd' door de schreeuwerige stem van zangeres Aurélie, die als een wilde kat stevig rond zich heen mept. Vooral met de bedoeling heilige huisjes plat te stampen. Telkens opnieuw krijgen we een gestructureerde chaos over ons heen, waardoor ook wij die neiging voelen eens stevig keet te gaan schoppen.

Cocaine Piss brengen wellicht niets vernieuwend, het is al zoveel voorgedaan. Maar als een band vanaf de eerste tot de laatste noot ons terugflitst naar de tijd dat punk hoogdagen vierde, met shows die amper een half uur duurden of iets minder. Want toen vloog het dak er soms letterlijk af. Dan zijn wij de laatste daarover te klagen. Kort en krachtig houden deze dame en heren ons bovendien een spiegel voor, van een verdorven wereld. Met de luidkeelse boodschap daar iets aan te gaan doen. Liefst NU!

Boodschap begrepen! We zien al uit naar de nieuw uitkomende plaat om  ons nog maar eens met de neus op de feiten te duwen. Deze knallende luide en snelle plaat is zonder meer een aanrader voor iedereen die maar een beetje 'punk attitude' door zijn adders voelt stromen.

The Pool is Ondertussen ook te beluisteren via bandcamp: http://cocainepiss.bandcamp.com/

1. Pigeon 01:16

2. Waiting 01:14