Mammoth Mammoth - Mammoth Bloody Mammoth

Erik Vandamme    1 maart 2016

De Australische Stoner rock band Mammoth Mammoth zag het levenslicht medio 2007. Binnen hun muziek zitten echter ook punk elementen, wat op deze EP ook opvalt. Maar meer daarover verder in deze recensie.  Na enkele Full albums, en een eerste EP in 2008, brengen deze heren een gloednieuwe EP op de markt via Napalm Records. Mammoth Bloody Mammoth. Uitgebracht 19 februari, en voorgesteld o.a. in TRIX onlangs. We namen het kleinood onder de loep, onze bevindingen:

Deze EP bevat vier songs die we als volgt kunnen samenvatten. Een overdosis pure 'rock vanuit het hart'. Waarbij vooral opvallende vloeiende zanglijnen, die perfect verweven zijn met de uitmuntende gitaarriffs, de rode draad zijn doorheen het geheel. Wij voelden in elk geval prompt de neiging stevig uit de bol te gaan, vanaf de eerste tot de laatste song.

Taste Your Blood bevat een zekere chaos. Waarbij toch vooral de snoeiharde gitaarlijnen en knetterende drumsalvo's de hoofdrol lijken te spelen. Zodanig zelfs dat de zanglijnen wat op de achtergrond dreigen te geraken. Maar door het snelle en harde tempo van deze song merken we dus vooral die voornoemde punkelementen op. Waardoor we zijn vertrokken voor een reis doorheen wilde wateren en onontgonnen boswegels.

Want het meest opvallende is de manier waarop elk van de songs klinken als een aantal bulldozers die over ons hoofd heen bulderen. Zonder enig medelijden splijt een song als Drugs als een vlijmscherpe bijl onze kop doormidden. Ook hier toch weer die opvallende punk elementen wat toch aangeeft dat Mammoth Mammoth zich weiger te laten vastpinnen als typische stoner rock band, het siert hen.

Kick Out the Jams blijft op deze elan doorgaan. Zonder meer zullen liefhebbers van de typische stoner rock kant van deze band raar opkijken. Maar de knallende manier waarop ook deze derde song naar voor wordt gebracht, daar kan je als aanhoorder bezwaarlijk blijven stil staan. Meteen valt ons bovendien op dat deze songs, eens ze op het podium worden gebracht, zullen zorgen voor menig mosh en andere stevige pit. Onlangs in TRIX bleek dat inderdaad ook het geval te zijn.

Stevig onze hersenpan inslaan, zonder een beetje rust gunnen? Het lijkt wel de rode draad doorheen deze EP. Daarom is de vierde song Dead Sea een rare eend in de bijt, die toch teruggrijpt naar typische stoner rock invloeden. Ook hierbij voel je de adrenaline door je adders stromen, en als luisteraar begin je hevig te headbangen. Maar vooral blijkt nog maar eens hoezeer Mammoth Mammoth nog steeds evolueren in stijl en aanbrengen daarvan.

Mammoth Bloody Mammoth zal dus vooral de fans aanspreken die houden van de snelle, harde en meedogenloze aanpak van Mammoth Mammoth. Maar de band bewijzen met deze EP vooral nog steeds over voldoende vuurkracht te beschikken om menig podia plat te spelen,van voor naar achter en begin naar einde. Deze EP is wellicht een aanvulling van wat we al wisten over deze Australische band, maar ook een springplank naar nieuwe wegen op de komende full lenght plaat? Of althans zo lijkt het toch.

Omdat een EP doorgaans kan gezien worden als een visitekaartje, zien we vooral dus uit naar meer in de toekomst. In het vermengen van pure stoner en punkelementen zijn Mammoth Mammoth nog steeds heer en meester, dat bewijzen ze met deze knappe EP weer eens uitvoerig.

01. Taste Your Blood

02. Drugs

03. Kick Out The Jams