Aanstekelijke gitaarpartijen die uitmonden in een middelmatig concert: Hinds + Public Access T.V. - Ancienne Belgique - 28/02/2016

Erik Vandamme    29 februari 2016

Steeds zijn we op zoek naar 'nieuwe ontdekkingen doen'. Niet alleen gaan we daarvoor naar eerder underground gerichte evenementen, maar ook in één van de mooiste zalen in ons land kan je vaak bands of artiesten ontdekken, die later doorbreken naar een groot publiek. Met deze achterliggende gedachte, zakten we op zondag 28 februari af naar één van onze favoriete zalen. Ancienne Belgique. Met Public Access T.V. en Hinds stonden inderdaad twee bands in de uitverkochte Club, die in menig pers en publiek worden omschreven als ''artiesten met een gouden toekomst''. De verwachtingen echt inlossen hebben beide helaas niet echt kunnen doen, maar potentieel hebben ze dan weer wel. Dat is onze eindconclusie. Het verslag:

Foto's: Johan De Man "fotopas indiestyle.be"

Aanstekelijke gitaarpartijen, een zanger die charisma heeft om een publiek uit zijn hand te doen eten? Dat zijn ingrediënten die ons als muziekliefhebber gegarandeerd een adrenalinestoot zou moeten bezorgen. Hoewel de muziek, in zo een kleine zaal, wel een beetje te hard leek te staan. Zorgde het er toch voor dat we lichtjes stonden te headbangen op deze catchy tonen. Public Access T.V. stralen bovendien een jeugdig spelplezier uit waarvoor we altijd overslag gaan, en spelen  bovendien op een technisch hoogstaand niveau waardoor ze ons compleet over de streep zouden moeten trekken.

Helaas kregen we iets te vaak een 'dertien in een dozijn' gevoel te verwerken, waardoor dit uiteindelijk niet volledig het geval was. Omdat deze band nog vrij jong is, en toch iets van vuurkracht uitstraalt dat we niet elke dag tegen komen, zien we hen echter nog potten breken in de toekomst. Voorlopig houden we het op 'best een leuk concert, maar het woow gevoel ontbreekt'.

Public Access T.V. lijkt ons dus echter wel een band om in de toekomst de nodige kansen te geven, net door de vurigheid waarmee ze hun muziek bespelen. En vooral de aanstekelijkheid waarbij we toch een kippenvelmoment te verwerken kregen. wordt zeker en vast vervolgd.

De Ambitieuze Spaanse Indierock band Hinds timmeren sinds 2011 aan de weg en brachten een knap debuut uit met Leave Me Alone. De band kreeg voor dit debuut enorm goede recensies, en lijkt dus op een boogscheut te staan naar de grote doorbraak toe. Ondertussen hebben deze dames hun kunnen op menig podium bewezen, en waren de verwachtingen toch vrij groot. Te groot misschien? Geen idee, maar helaas bleef dit aantreden teveel hangen in 'middelmatigheid' om ons echt over de streep te trekken.

Nochtans brengt ook Hinds aanstekelijke muziek, waarop stilstaan onmogelijk is. Bovendien spelen ook deze dames op een heel hoog niveau en proberen, althans in het begin, het publiek zoveel mogelijk te betrekken binnen het geheel. Tot er een, volgens we vernamen via de sociale media, al dan niet vol of leeg bekertje op het podium vloog. De dames reageerden hierop wat overdreven flauw, waardoor de sfeer onmiddelijk weg was bij band en publiek. Niet echt rock-'n-roll, dames. We hebben al erger meegemaakt op menig optredens van rockbands. Doorheen het optreden viel ons vooral de vuurkracht op waarmee ze hun instrumenten bespeelden, waardoor je als luisteraar zeker overslag zou moeten gaan. Maar de stille momenten na elke song haalden de drive dan weer uit de set, waardoor de spanning wegviel. En ook het concert zelf leek daardoor compleet stil te vallen, telkens opnieuw. Daardoor kregen we dan ook niet die ultieme adrenalinestoot te verwerken, die we bij gitaarmuziek als lo-fi tot garagerock - zoals ze zich min of meer profileren - zouden moeten krijgen. Helaas!

Bij elke gitaarsolo, drumuithaal en vocale uitspatting kregen we wel degelijk een warm gevoel vanbinnen. Maar ook nu ontbrak dus dat iets meer pit, om ons uiteindelijk volledig over die streep te trekken. Bovendien was er, na een vrij korte set, geen bisronde. Een uitgelezen moment om alle eerdere kritiek in één pennenstreek teniet te doen, ontbrak dus ook nog eens. En toch beschikken deze dames, net als hun voorganger, over voldoende potentieel om potten te breken. Alleen was dat op deze gezellige zondagavond in AB nog niet het geval. Jammer.

(foto's: Johan Bauwens) - fotopas indiestyle.be