Herbeleef het fantastische optreden van Aroma Di Amore en ZeeSter! - AB – 27/02/2016

Van Muylem    28 februari 2016

Aroma Di Amore is een Belgisch cultband, ze mogen hun nieuwste CD presenteren in de AB, niet in de grote zaal, maar in de cosy clubruimte en ze brengen ook een fijn voorprogramma mee! Dat ze er Zin in hadden leest u hieronder:

Aroma Di Amore is een literaire groep, ze spelen met woorden als geen ander en tegelijkertijd zijn ze ook scherp voor al wat hen raakt in onze maatschappij. Lees de tekst maar eens na van T-Shirt en u weet het wel … Op muzikaal vlak kan je hen beschrijven Vlaamse punk/rockers, maar evengoed brengen ze een pakkende ballade of Samba … Hun muziek kent evenveel variatie als hun teksten: ze boren de meest uiteenlopende zaken aan, zoals ze ook de meest uiteenlopende genres brengen en dat met een meesterlijke klasse!

ZeeSter mag hun voorprogramma doen, daar is een reden voor, want Sam Janssens is ook de klankman - in de zin dat hij ook de CD met extra geluiden mag bedienen en nog wat extra’s mag aanreiken  - en tweede gitarist geworden van Aroma Di Amore! Dit trio brengt driestemmige poppy elektro. Twee meisjes - waarvan de zangeres op rolschaatsen haar ding staat te doen - doen hun uiterste best om het publiek op te warmen. Ik zie wat ij niet ziet en Als ik minister van de Noordzee was zijn de eerste twee nummers die ze op ons loslaten, waarbij ze ook vragen of we ook nog even wat golven willen maken met onze armen. Best grappig, maar de teksten zijn ook best scherp - zoals hun helden die later zullen spelen. Dat het ook wat luchtiger mag bewijzen ze met Drink en Dans. Dat je de term Carpe Diem niet kan uitvoeren stelt ook ons weer op scherp, want inderdaad: er staat wel altijd iets op onze agenda of er is toch wel altijd iets wat ons blijft binden aan de werkelijkheid. Ze hebben een nieuwe EP uit en daarvan is de titeltrack De Foute Man .Ja, want mannen denken maar aan één ding. Klinkt best catchy en tegelijkertijd een ferme aanklacht! Eindigen doen ze hun set zonder versterkers en zonder micro, in het midden van de club, tussen de fans: een akoestische gitaar en hun drie stemmen, waarmee ze iedereen stil krijgen en op een wel erg speciale manier afsluiten. Een best leuke opwarmer, die zien we zeker nog wel terug!

Tegen dat Aroma Di Amore mag beginnen is de club stampens vol en dat zien we graag! Beginnen doen ze op de mysterieuze tonen van Weg, waarbij een trompet en een blokfluit de hoofdrol verdelen. Gaandeweg komt er wat elektronica en een gitaar bij kijken. Aansluitend brengen ze de aanklacht tegen wat we zoveel zien op het nieuws met Kwaad Bericht, in een lang uitgesponnen  versie. Elvis Peeters is de ideale frontman met zijn eclectisch vertoon terwijl de teksten wel heel scherp weerklinken. Mijn Profeet inluiden met de AB is de Brusselse Bataclan, moet kunnen. Werken voor een hongerloon, met T-Shirt komt er een nieuwe aanklacht die best goed overkomt. Deze treurige mars doet veel mensen nog eens goed nadenken, althans dat hopen we! Met Hoofd in de supermarkt klinken Aroma Di Amore snedige, hoekiger en rocken ze ons hoofd, al mogen we ook niet vergeten om even naar de tekst te luisteren, uiteraard! De grapjes en bindteksten zijn niet altijd even raak en dat beseffen ze ook al is dit uiteraard de opener van hun tournee. Stemzucht is rocken met statistieken, terwijl Hoor Hoe weent mijn ziel door de meerstemmigheid bijzonder krachtig weerklinkt (krachtiger dan op CD)! Dansen op de korte golf zorgt er zelfs even voor dat het publiek even gaat meebrullen met het refrein (nochtans een nieuw nummer en dat an sich zegt al veel over de kracht ervan).

Een lang en warm applaus volgt hierna en welverdiend! Zware beats luiden De nacht en zijn kwaad in, meteen ook het bewijs dat ze dit genre aankunnen! Een kleine stijlbreuk volgt met een donkere wals: ’t Is de liefde, hartstochtelijk gebracht! Smalle blinde God weerklinkt nogal zweverig en mysterieus, maar zorgt er wel voor dat het heel stilletjes is. Een best adembenemende versie! Hunker en daarop aansluitend Het andere meisje  zorgen voor een nieuw hoogtepunt waarbij de samenzang het geheel naar een hoger niveau tilt! Duistere poëzie opgedragen aan alle zwangere vrouwen.

Hartslag is een briljante bewerking van een song van The Wire (Heartbeat), met een geniale wall of sound en  gedreven gebracht! Muzikaal vuurwerk! Het einde van hun reguliere set komt er met Leef mij uit: zware beats en nog meer vuurwerk! Iedereen slaat aan het dansen, het publiek heeft er best van genoten!

Niet voor niets komen ze nog even terug om ons met nog meer vuurwerk om de oren te slaan. De ultieme David Bowie eerbetoon komt er met hun versie van The Jean Genie. Klinkt lekker vettig, stomende rock die zorgt voor een nieuw hoogtepunt. Alsof het een tribute voor The Sisters of Mercy is, zo klinkt Man met de Engel. Een laatste klassieker brengen ze met Gorilla dans de samba, een waardige afsluiter van een fine avond!

Mis hun tournee niet en boek tevens ook je tickets voor het BIMFEST, waar zo oa samen met Ex-RZ op de affiche staan!