UneducateD 2.0 - Trust In Hope For What Shall Come

Tom Vanduffel    26 februari 2016

Uneducated 2.0, misschien een naam die niet meteen een belletje doet rinkelen. De band bestaande uit Marco Profeta en Robin Henckens is in het begin van 2015 gestart. Terwijl Marco de vocals, gitaar en bas op zich neemt, houdt Robin de drums voor zijn rekening.De twee kennen elkaar al jaren en hebben in verschillende bands al met elkaar gespeeld.Hun eerste kindje werd “Trust In Hope For What Shall Come” gedoopt. De band omschrijft zichzelf als een melodische metal/rockband met veel groove, melodische refreinen en staccato riffs.

Het album begint met “Society Crumbles” en dat nummer zet meteen de toon voor de rest van het album. Wat direct opvalt is de dikke, vette gitaarsound, het uitstekende drumwerk en de catchy zanglijnen. Het nummer begint met een elektronisch stuk maar gaat al snel over naar het gitaarwerk. “Let My Hatred Go” is een redelijk melodisch nummer dat me op bepaalde ogenblikken zelfs doet denken aan het nieuwere werk van Testament en dan heb ik voornamelijk over de zanglijn. In “Just Leave it” waagt Marco zich zelfs aan een stukje rap en doet dit zeker niet verkeerd. “Release the dog” heeft dezelfde vette riff zoals die over het hele album weerklinken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik moeilijk kon blijven stilzitten bij het beluisteren van het album.

Het album is opgenomen in de Barnyard Recording Studio te Lommel. De sound van het gehele album deed me het meest denken aan James Labrie’sElements Of Persuasion” en dat mag zeker als een compliment gezien worden. De band begint binnenkort met live optredens maar dat kan natuurlijk niet met twee. Daarom hebben ze de hulp ingeroepen van Kristof Van Roey : Rhythm guitar en Jonas De Werdt : Bas guitar. Ik ben benieuwd hoe ze dit pareltje live gaan brengen. “Trust In Hope For What Shall Come” is geheel in eigen beheer uitgebracht en het album is te verkrijgen via de Facebook pagina van de band door een privé berichtje te sturen.

1. Society Crumbles

2. Let My Hatred Go

3. Hard To