Jeremy Loops neemt AB Club mee op wereldreis.

Rani Coppens    26 februari 2016

In november stond hij al op het podium van Trix Club in Antwerpen als voorprogramma van Twenty One Pilots, nu doet hij de AB Club in Brussel aan met zijn eigen tour. Loop pedal artist Jeremy Loops uit Zuid Afrika, gaf enkele jaren geleden zijn job op om zich volledig te wijden aan zijn muziek. Zijn thuisland heeft hij al ingepakt, nu is het de beurt aan de rest van de wereld.

Britse alt-pop artieste Hannah Trigwell opent de avond. Ze doet dat akoestisch met een gitaar, een pracht van een stem en een mengeling van originele nummers en covers. Wie denkt haar naam al gehoord te hebben kan correct zijn want Hannah gebruikte YouTube als haar springplank naar een verdere muziekcarrière. Een kleine 400 000 mensen zijn geabonneerd op haar channel en haar cover van Sam Smith’s ‘Stay With Me’ werd al meer dan tien miljoen keer bekeken. Hannah brengt een korte maar overtuigende set. De vier originele nummers waaronder ‘I Blame You’ en ‘Hurricane’ kunnen het publiek bekoren maar vooral de covers van ‘Stay With Me’ en Rick Astley’s ‘Never Gonna Give You Up’ worden gesmaakt. Geen explosieve opwarmer, maar wel een zeer overtuigende muzikale prestatie.

In een week tijd verkocht hij de AB Club uit en je hoeft niet ver te zoeken naar de reden daarvoor want vanaf de eerste seconde barst het feest los in de AB Club. Jeremy Loops is een loop pedal artist wat wil zeggen dat hij beats, geluiden en dergelijke kan opnemen met een speciale pedaal, die hij daarna gebruikt om een nummer op te bouwen door die geluiden te herhalen en dus te loopen. Ed Sheeran gebruikt een dergelijk systeem, maar de twee zouden niet verder uit elkaar kunnen liggen qua genre. Een Jeremy Loops show is bijna een wereldreis waarvoor je de zaal niet moet verlaten. Een mengelmoes van mondharmonica, gitaar en wat saxofoon, bas en drums verzorgd door zijn band en je krijgt iets geheel uniek te horen. De muziek heeft iets gypsy-achtig, met invloeden van hedendaagse pop en hier en daar wat folk toetsen. Met de vrolijke energie en de ware menselijkheid van iedereen op het podium waan je je bijna op een straatfeest in Zuid Afrika.

Nog een unicum. Een tour voor de release van een album is bijna ongehoord, maar Jeremy Loops slaagt er toch in. En op één of andere manier zingt het publiek elk nummer luidkeels mee alsof ze zich al weken hebben kunnen voorbereiden. Met het internet is dan weer veel mogelijk natuurlijk. Jeremy spreekt ook over die mogelijkheden. “Wij zijn volledig independent en dus niet verbonden aan een label. Dat maakt het moeilijker maar ook zo veel waardevoller om met onze muziek de wereld rond te trekken. Wij gaan waar we willen gaan, wij kiezen zelf en wij gaan waar wij aanvoelen dat de mensen ons willen zien. Onze muziek is van ons en van niemand anders.” En dat voel je ook, dat hart voor muziek. Iedereen, zowel de band op het podium als de toeschouwers aanwezig in de zaal zijn doodsblij om er bij te zijn en deel uit te maken van deze ervaring. En een ervaring is het zeker. Met nummers als ‘Sinner’, ‘Howling’ en afsluiter en absolute knaller ‘I Wrote This Song For You’ pakt hij het publiek in en stuurt hij hen naar huis met een warm gevoel en een hernieuwde liefde voor muziek.

Opening act Hannah Trigwell kan je terugvinden op Youtube:

Jeremy Loops kan je terugvinden op https://jeremyloops.com. Zijn album ‘Trading Changes’ is nu beschikbaar als download op iTunes en voor streaming op Spotify.

In oktober is hij terug voor meer concerten in Europa.