Fields Of Troy - Hardship

Filip Vanhoof    23 februari 2016

Fields Of Troy is een jonge Belgische band die in 2010 rond Ieper is ontstaan uit leden van de band Blood Redemption.  In 2011 kwam de eerste cd Black Rain uit.   Deze cd kon rekenen op voorzichtig positieve reviews, niettegenstaande dat ze vooral toekomst zagen in de underground.   Op 27/02 komt hun nieuwe EP Hardship uit. Wij gaven de plaat enkele luisterbeurten.

Zoals zoveel bands onderging ook Fields Of Troy enkele bezettingswijzigingen.   Als enige stichtend lid bleef Jürgen Elias over op bas. Nieuwe leden zijn Louis Soenens (lead vocalen), Sven Herssens (backing vocalen, gitaar), Nick Vanduynslager (gitaar) en Wesley Decru (drums).

Na een intro krijgen we de eerste echte track Cold Eyes te horen.  Dit nummer mag gerust symbool staan voor de kracht die deze band bezit. Een meer dan deftige openingsriff dat overgaat in een modern klinkende brok rock die we in België niet echt gewend zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een logische en herkenbare opbouw waarbij het refrein zeer catchy werkt.  Na één luisterbeurt  spookt dit al in je hoofd rond zonder snel te gaan vervelen.

De twee volgende nummers zijn steviger en laten een duidelijke metal invloed horen. Tijdens 402 is er nog tijd voor veel afwisseling qua zang en snelheid maar in Chapel Of Hate wordt het gaspedaal deftig ingeduwd. Louis Soenens kan, zoals het in hedendaags moderne metal hoort, makkelijk afwisselen tussen zijn harde schreeuwerige en de wat mij betreft indrukwekkende cleane zweverige stem. Het zijn vooral de refreinen die de korte rustmomenten vormen en voor afwisseling zorgen.

De nodige rust – het is immers geen volbloed metal – wordt weer gebracht met Copper Shores, dat als mid-tempo track een goede overgang vormt naar het zeer rustige, korte en verrassende instrumentale The Passage. Het  pas  via het internet gepubliceerde Sting is naar mijn mening de meest middelmatige, doch zeker niet slechte, nummer op deze EP.

Afsluiten, bonusnummer Static Flow niet meegerekend, doen de West Vlamingen  met het mooie, rustige, ballad-achtige By Now met een gastbijdrage van zangeres Mayken Hoessen.   In het begin horen we Sven Herssens als zanger, waarbij het duidelijk wordt dat het potentieel aan vocalen groot is.  Waar halen ze plots al deze goede zangers?

Fields Of Troy presenteert ons met Hardship een uitstekende, volwassen, sterke plaat.   Moderne rock in een metalen jasje die kan blijven boeien.   Langs de ene kant heb je het moderne rock gedeelte die de schwung in de muziek weet te brengen.  De hardere, metal gerichte kant zorgt dan weer voor de nodige kracht.   Een heel geslaagde mix!   Het zou niet de eerste keer zijn dat een band uit ons vaderland meer succes heeft in het buitenland, want dit klinkt totaal on-Belgisch. Het is dan ook volgens mij aangewezen om de zichtbaarheid online te verhogen.  Deze band heeft erg veel potentieel.

Tot slot nog het vermelden waard:  Het artwork is representatief mooi!

Fields Of Troy zal op 27/02  Hardship loslaten middels een release party in Club de B te Torhout, in het gezelschap van Carneia en Blackfall.

Tickets kan je hier bestellen : https://www.facebook.com/events/491124537725869/