Raubtier - Bärsärkagång (Despotz Records)

Erik Vandamme    21 februari 2016

De Zweedse band Raubtier zag het levenslicht medio 2009 en bracht ondertussen een viertal knappe platen op de markt. Hun muziek wordt omschreven als Industrial Metal, maar we menen ook wat eerder subtiele powermetal invloeden te herkennen. Echter binnen een toch wel duistere, dreigende omkadering. Met Bärsärkagång brengt Raubtier hun vijfde album op de markt, via het label Despotz Records.

Het extra leuke aan Raubtier is dat ze hun teksten in de Zweedse taal brengen, wat dan weer lijdt tot een vrij unieke inbreng binnen het geheel. We zouden kunnen stellen dat de muziek van deze band schippert tussen pure power metal, met verwijzingen naar oorlogen en zo - waar hebben we dat nog gehoord? Maar ook zijn er die typische industrial elementen, met een donkere achtergrond. Bärsärkagång, de eerste song op de plaat, geeft alvast de toon van het gehele album aan. Waardoor je zou kunnen stellen dat alles diezelfde lijn lijkt uit te gaan.

Maar net door die aanpak, waarbij ze instrumentaal en vocaal je direct bij de strot grijpen, stoort dit allerminst. De snoeiharde, en meedogenloze aanpak laat je vanaf begin tot einde dan ook verweest achter. Knetterende harde drumsalvo's, gitaar riffs die je de strot doorsnijden en die bulderende, dreigende vocalen. Meer hebben we niet nodig om ons over de streep te trekken. Den sista Kulan, Levande Död tot Tropaion knallen één voor één je de kop af. Als een horde wilde honden, die hun prooi elk moment dreigen te verscheuren, laten Raubtier geen spaander van ons geheel.

Zijn er dan geen rustmomenten? Bothniablod, een wat trager nummer kan je wel zien als zo een 'pauze' tussen al dat harde geweld. Maar ook hier hangen donkere wolken in de lucht, die dreigen te ontaarden in een zware zomerstorm met alles erop en eraan. Nee, geen greintje medelijden hebben Raubtier met de luisteraar. De band heeft hun naam goed gekozen.

Donders harde drumsalvo's, snoeiharde gitaarriffs en die bulderende vocalen. Ze blijven voortdurend op ons hameren tot we als luisteraar compleet murw geslagen zijn. Zonder meer echter is het die kruisbestuiving tussen power metal en industrial metal die ons hart sneller doen slaan. Bärsärkagång is geen trip geworden door weidse groene landschappen waar rust en kalmte heerst, eerder belanden we in een donker bos waar grommende, vervaarlijk uitziende roofdieren ons elk moment dreigen te verscheuren. Deze plaat straalt iets duister, meedogenloos en donker uit waardoor we prompt angstaanvallen krijgen, maar ook stevig headbangend de demonen te lijf gaan. Raubtier brengen hier vooral een plaat uit die vervaarlijk klinkt en je als luisteraar compleet murw slaat van prille begint tot het bittere einde.

1. Bärsärkagång
2. Bothniablod
3. Den Sista Kulan