Maskers en zonnebrillen - Twenty One Pilots - 14/02/2016 - Verslag + Fotoverslag

Rani Coppens    16 februari 2016

Het gaat de twee jonge gasten van Twenty One Pilots voor de wind. Met Stressed Out van hun tweede studioalbum Blurryface hebben ze wereldwijd een gigantische hit te pakken. Vorig jaar in november zetten ze de grote zaal van Trix Club in Antwerpen al helemaal in vuur en vlam en op valentijn keerden Josh Dun en Tyler Joseph terug naar ons kleine België voor een tweede ronde.

Woodie Smalls mag deze muzikale avond openen. De twee jonge gasten komen verrassend genoeg uit Sint-Niklaas. Verrassend, want de rap die ze brengen klinkt alsof ze rechtstreeks van de Bronx het podium op gekropen zijn. Of misschien was het nummer ‘About the Dutch’ toch een aanwijzing. Het zijn tyische rappers, met de typische gedragingen en heel wat scheldwoorden en je kan je afvragen of de ouders van alle tienermeisjes in het publiek wel akkoord zouden zijn met de manier waarop de twee de gegadigde meute aanspreken. Talent hebben ze wel, de nummers zijn opzwepend en energiek maar voor het ongetrainde oor kan het allemaal wel wat eentonig klinken. Ze worden dan ook maar met lauw enthousiasme onthaald. Geen slechte prestatie maar misschien toch niet de juiste opening act voor Twenty One Pilots.

TOP ABDat de headliner voor vanavond goed in de markt ligt kon al blijken uit de gigantische rij voor de deuren van de AB. Tot zeker drie straten verder staan tienermeisjes, - jongens en de ouders die door hen werden meegesleurd. Ook het oorverdovende gegil wanneer de lichten doven net voor Josh en Tyler het podium op komen kan de populariteit van de band beamen. Zoals de traditie het voorschrijft komen zanger en drummer op met de gezichten verstopt achter maskers. Ze smeken een onbekende om hun ziel te redden in hun eerste nummer ‘Heavydirtysoul’ en gaan daarna over tot enkele grotere hits als Stressed Out, de huidige topper, en Guns For Hands van hun debuutalbum Vessel. Voor diegene die hen al eerder live zagen is er weinig nieuws voorzien, want de setlist is bijna identiek aan die van november.

Dat die setlist dezelfde is als enkele maanden geleden kan het publiek echter niet deren. “Elke keer dat ik ze zie zijn ze beter,” wordt gezegd en dat valt enkel te bevestigen. Van de Trix naar de grote zaal van de Ancienne Belgique is qua capaciteit geen grote sprong, maar het podium is groter en dus is er meer plaats voor Tyler om zich uit te leven met allerhande halsbrekende toeren. De microfoon die neergelaten wordt uit het plafond is er opnieuw bij, net als de ukelele en het mobiele drumstel dat door het publiek gedragen wordt. Zoals gezegd is er weinig gesleuteld aan de setlist en dat is niet anders met de encore. Net zoals vorig jaar zijn dat Goner en het nummer Trees, waarbij Tyler en Josh opnieuw het publiek op kruipen met een trommel. Het maakt nog steeds even veel indruk als de vorige keer. Ondanks de gelijkaardige setlist zetten de twee twintigers uit Columbus, Ohio opnieuw een explosieve set neer. Twee duracelkonijnen zijn het, onvermoeibaar en ze klinken nog goed ook.