GRIMM Extreme Fest (13/02/2016 – Minus One, Gent)

Pieter-Jan Vanden Broeck    14 februari 2016

Afgelopen zaterdag vond in de Gentse Minus One de inaugurele editie van Extreme Fest plaats. Het door GRIMM Gent georganiseerde festival wist met Endstille een opmerkelijke headliner te strikken. Afgezien van het Duitse Black Metal gezelschap stond het evenement voornamelijk in het teken van lokaal talent.  Lichtschade, Drawn Into Descent, Herfst en Saille: aan groepen van eigen kweek geen gebrek. Voeg aan dit alles nog het Britse Stahlsarg toe en je bekomt een explosieve cocktail van extreme Metal. Lees verder voor een terugblik op Extreme Fest.

Het uit Ipswich originerende Stahlsarg was de eerste groep die ik aan het werk zag. Het was intussen reeds de derde keer dat het combo aantrad in de Arteveldestad: telkens was er sprake van een link met GRIMM Gent. Aan Stahlsarg de eer om het recent verschenen Comrades in Death aan het Gentse publiek voor te stellen. Het Blackened Death Metal combo liet in het verleden steeds een goede indruk op me na en dat was deze keer niet anders. Met nummers als Frostbite Division, Castle Wewelsburg en mijn persoonlijke favoriet Damocles XIII als afsluiter wist de groep ongetwijfeld weer wat zieltjes bij te winnen. Dat de onderling bevriende groepen Stahlsarg en Endstille het podium deelden was geen toeval, het idee was al langer in de maak. Dank aan GRIMM Gent om dit laatste mogelijk te maken!

Respectievelijk Herfst en Saille mochten als volgende het podium betreden. Midden vorig jaar zag ik Herfst op het Souls of Ancient Warriors Fest voor het eerst aan het werk. In de tussentijd zat de groep allesbehalve stil. Zanger Matthieu Van den Brande verliet Herfst en werd vervangen door Kurt Hermans. Afgezien van deze bezettingswissel bracht de groep in de tussentijd ook een nieuw album uit. Het mag niet verbazen dat de setlist voornamelijk in het teken stond van Towards Haunted Shores: vijf van de in totaal acht gespeelde nummers waren afkomstig van de nieuwe plaat. Ik vond Herfst een stuk ‘zuiverder’ klinken dan vorige keer, al sta ik niet per se afkerig tegenover een beetje chaos. Het klinkt onwaarschijnlijk maar daarom is het niet gelogen: het uit Gent afkomstige Saille zou afgelopen zaterdag voor het eerst op een Gents podium hebben gestaan. Het symfonische aspect van de groep mag dan niet mijn voorkeur genieten, het goed opgekomen publiek wist het optreden zeker te smaken. Het zeskoppige Saille speelde een thuiswedstrijd, iets dat veel te lang op zich liet wachten!

Setlist Herfst:01/ She Dwells the Moors 02/ An Interest in Distress 03/ The Thing in the Deep 04/ Eyeless Soulless 05/ Code Noir 06/ Three Spells 07/ Tonight it Descends 08/ Towards Haunted Shores

Het Duitse Endstille timmert al sinds het begin van de eeuw aan de weg: een route met tussenstops langs ondermeer Wacken Open Air, Hellfest en With Full Force. Om klokslag 22u00 stapten de zelfverklaarde Satanarchists het podium op. Het geluid van de groep staat voor snelheid en lelijkheid – “ugliest aggressive black metal with the fire-speed of an MG42 and the power of heavy ship-artillery” -  een combinatie die binnen het genre op heel wat bijval kan rekenen. Het is geen sinecure om Endstille met een ander groep te vergelijken, al komt Marduk nog het dichtst in de buurt. Het publiek leek er zin in te hebben, misschien iets teveel zin getuige de bijzonder agressieve moshpit. Het geweld leek Endstille niet te deren, integendeel zelfs. Volgens brulboei Zingultus kon de groep zich geen beter compliment voorstellen, iets wat hij me na het optreden toevertrouwde. De uit Kiel afkomstige groep bracht een mengeling tussen oud en nieuw werk. Uit Kapitulation 2013 – het meest recente album van de groep – passeerde ondermeer het luid meegebrulde Sick Heil de revue. Kleppers als Der Ketzer, Ripping Angel Flesh en Conquest is Atheism mochten uiteraard ook niet ontbreken. Kort voor de klok van elf verliet de groep het podium om enkele minuten later de ultieme genadeslag uit te delen mits Frühlingserwachen en Endstilles Reich.

Hou de Facebook-pagina van GRIMM Gent in de gaten voor meer optredens.