Behemoth + Abbath + Entombed A.D. + Inquisition - TRIX (Antwerpen) - 07/02/2016 - verslag + foto's

Erik Vandamme    9 februari 2016

Toen we vorige zomer Behemoth aan het werk zagen op Alcatraz Metal Fest waren we danig onder de indruk. We schreven daarover:"Behemoth stond scherp en strak te spelen, en slaagde erin iedereen geheel murw te slaan. Hoewel het nog klaarlichte dag was, leek het wel alsof dat de maan de zon zou gaan verduisteren en doen drenken in het bloed van de hel. Over die hel gesproken, het leek inderdaad een trip naar de diepste kerkers van deze Hel waar we werden in ondergedompeld. Door middel van een heel gevarieerde selectie van nieuwe songs en oudere kleppers slaagde Behemoth erin ons heel diep te doen wegzinken tot het vuur van die hel aan onze hielen likte. Hoogtepunten genoeg, eigenlijk was de gehele set van begin tot einde puur genieten geblazen." Het was dan ook uitzien naar hun aantreden in TRIX vorige zondag - 7 februari. Dit concert was ondertussen hopeloos uitverkocht, dat merkten we ook toen we naarstig op zoek gingen naar een parking in de omtrek. Naast Behemoth traden uiteraard nog enkele begenadigde Black Metal bands op, die binnen dat genre hun sporen reeds hebben verdiend. Of wiens verleden een stempel heeft gedrukt binnen deze muziekstijl. Abbath, Entombed A.D. en Inquisition tonen zonder meer dat het Black Metal genre leeft.

Dagon (Zang, gitaar)  en Incubus (Drums) vormen samen de black metal band Inquisition. Deze band heeft al een lange geschiedenis achter hun naam staan. Ze ontstonden medio 1988 onder de naam Guillotine, en brachten in het begin eerder thrash metal. In 1989 werd de naam omgezet in Inquisition. Na de split, werd de band door Dagon terug heropgericht, maar dan in USA. Dit in 1996. Plots was er een switch van Thrash metal naar Black metal. Ondertussen heeft de band al heel wat waters doorzwommen. Het dynamisch duo brengt dan ook Black Metal in zijn meest pure vorm. zonder daar meer, of minder aan toe te voegen.

Laat ons eerlijk zijn, door de beperkte opstelling van drum/zang en gitaar is het verduiveld moeilijk om die hartverscheurende donkere sound die we terugvinden op menig album van deze band, ook op het podium echt tot zijn recht te laten komen. Toch slagen Inquisition er met een knetterende harde set, ons min of meer over de streep te trekken. Een echt ''woow'' gevoel, dat we dus bij het beluisteren van die platen wel hebben, krijgen we hier echter niet. Het optreden blijft dan ook wat steken tussen middelmaat, en op de valreep overtuigend. Maar smullen doet het publiek er zeker van , merken we aan de stevig headbangende fans vooraan het podium. Zonder meer een prestatie om dit stevig geluid te produceren, met amper twee op het podium.

Entombed A.D. hebben recent nog bewezen live te staan als een huis. Zo schreven we over hun aantreden op Ieperfest het volgende: "Van de ene mokerslag, naar de andere werden we gedreven. Hoeven we daarbij te vertellen dat we naderhand verweesd achterbleven? Dit was zo een optreden waarvan we nog lang zullen nagenieten. Entombed A.D. brachten niet alleen een gedreven, en sublieme performance, maar bleken bovendien ook technisch hoogstaande muzikanten te zijn. Zowel instrumentaal als vocaal. Indrukwekkend!"

De aanstekelijke manier waarop deze heren hun publiek bespelen, vanaf de eerste noten. Het zorgde er prompt voor dat er eindelijk was moshpits ontstonden. Hoewel die heel voorzichtig waren te noemen. Maar Entombed A.D. heeft een ijzersterke live reputatie. En dat is niet enkel door hun heel integrerende muziek, waarbij de haren op de armen recht komen te staan. Maar tevens de charismatische frontman L.G. Petrov, die de aanwezigen meerdere keren aanzette tot bewegen en genieten. Uiteraard had dat zijn uitwerking op het publiek, die zich mede in de strijd wierpen. Ook nu weer waren we onder de indruk van de technisch hoogstaande manier waarop vocalist en instrumentalisten stonden te spelen. Maar vooral ging het dak er een eerste keer echt af in TRIX. De band bood ons een uitgebreid pallet aan van muzikale stijlen, met als één van de hoogtepunten het lang uitgesponnen Left Hand Pat , een ware klassieker, die van begin tot einde werd meegebruld tot het publiek compleet murw was geslagen.

De black Metal wereld was in diepe rouw toen Immortal in 2015 ontbonden werd wegens onenigheid tussen aan de ene kant Abbath en aan de andere kant drummer Horgh en gitarist, componist en oprichter Demonaz. Abbath vond snel enkele gegadigden - er waren ondertussen zelfs al enkele personeelswissels - om zijn eigen band op poten te zetten. Ondertussen kwam van Abbath zelfs een eerste plaat op de markt: Abbath. We kunnen bij het beluisteren van deze plaat niet voorbij aan de invloed van Immortal. Wiens geest ook bleek rond te dwalen in TRIX. Abbath brengt het soort Black Metal dat je vooral moet 'voelen'. We zouden kunnen stellen, dat alles wat die eentonige weg op gaat. Maar net door de intensiviteit waarop deze heren hun songs brengen, kan je niet anders dan ja laten meesleuren in de duistere sferen.

Zonder meer sleuren deze heren bovendien een pak ervaring met zich mee, wat ook te merken was op het podium. Gelukkig resulteerde dit niet direct in een routineuze set, maar was er voldoende interactie naar het publiek toe. Vaak wat clichématig, maar dat stoorde allerminst. In verlengde van wat Immortal in het verleden deed, lijkt Abbath diezelfde weg te blijven volgen maar de band voegt er zelfs dat iets extra aan toe. To War gaf alvast de toon van dit optreden aan. Meteen de lat heel hoog leggen, en het publiek stevig bij het nekvel grijpen? Dat zorgt ervoor dat de aandacht scherp wordt gehouden. Mede door een combinatie van songs uit hun debuut plaat en enkele Immortal covers als het geweldige Tyrants, One By one en All Shall Fall werden we uiteindelijk ook over de streep getrokken. Dat alles zo een beetje diezelfde lijn leek uit te gaan? We waren het dankzij de intensieve belevenis van dit concert, vrij vlug vergeten en vergeven.

Setlist: To War// Winters Bane// Nebular Ravens Winter (Immortal cover)// Warriors (I cover)// Fenrir Hunts// Tyrabts (Immortal cover) // Count the Dead// Endless // Root of the Mountain// All shall Fall (Immortal cover)

Wat Behemoth betreft, vertoef je als aanhoorder in een soort - laat ons maar stellen - Satanische Eucharistieviering. met eerder uiteenlopende duistere rituelen tot gevolg. steekvlammen, wierook, indrukwekkende kostuums tot het spuwen van blood.  Het is overvloedig aanwezig.  Behemoth moet het duidelijk niet alleen hebben van hun donkere en angstaanjagende muziek. De theatrale omkadering van een optreden van deze Poolse black metal grootheden, is minstens even belangrijk. Daarvoor wordt, net als op Alcatraz Metal Fest, alles uit de kast gehaald. Het meest indrukwekkend is de kruisbestuiving tussen die visuele effecten, en muziek die de luisteraar tot een vorm van waanzin lijkt te brengen. Behemoth speelde wellicht iets minder scherp en snedig dan vorige zomer, maar legde vanaf de eerste noten die lat heel hoog.

Daarbij werd uitvoerig gegrasduind door het recente album The Satanist (2014). Meer nog, ze brachten die plaat gewoon integraal naar voor. Nu songs als Messe Noire, Amen, The Satanist gaan werkelijk door merg en been. Mede door de visuele effecten voelen het aan alsof we daadwerkelijk neerdalen in de diepste gangen van de hel. Het is daar, net als in de zaal, vrij heet hebben we ons laten vertellen. In de bisronde krijgen we daar nog een paar kleppers bovenop zoals Conquer All. Om de avond met het nodige vuurwerk af te sluiten. Behemoth live, dezer dagen, het is vooral schipperen tussen 'duivelse theater' en pure black metal die door merg en been gaat. We hopen alleen dat de visuele effecten die muzikale omlijsting niet teveel overstijgen, maar in TRIX resulteerde de kruisbestuiving alsnog in een geoliede machine die de haren op onze armen deed recht staan. Waardoor we stevig begonnen te headbangen, de donker nacht tegemoet.

Setlist:  Blow Your Trumpets Gabriel//Furor Divinus //Messe Noire //Ora Pro Nobis Lucifer //Amen //The Satanist //Ben Sahar //In the Absence ov Light //O Father O Satan O Sun! ENCORE: Pure evil and Hate // Antichristian Phenomenon // Conquer All// Chant for Eschaton 2000