Charlie Bit My Finger - Trapped Inside

Erik Vandamme    27 januari 2016

Poprock • Punk • party pop-punk zo omschrijven de punkrock band Charlie Bit My Finger zichzelf op hun vi.be pagina. Deze band is ontstaan medio 2011 en hebben , vooral door veel optreden in clubs, jeughuizen en ook kleinere festival, wat voet aan de grond gekregen binnen het bonte punkrock wereldje in  ons land. Zijnde de 'underground' beweging daarvan.  In 2014 werd werk gemaakt voor het uitbrengen van een eerste plaat. Nu, circa twee jaar later is het dan eindelijk het geval. Trapped Inside , uitgebracht via labels BrainFreeze Records en Snayle Records (Zwitserland), is nu pas op de markt gebracht. We waren toch wel aangenaam verrast. De hoes, en de attitude van Charlie Bit My Finger - tot de bandnaam zelf - deden ons vermoeden dat we hier een knettergek geheel zouden voorgeschoteld krijgen. Met de nodige dosis humor. Maar dit is wel even anders.

Charlie Bit My Finger brengt Punkrock dat klinkt als een aanklacht. Net zoals dit het geval was bij de old school punk medio eind jaren '70. Gericht tegen de onhebbelijkheden in de maatschappij, trappen ze hard tegen de schenen van de goedgemeente. Althanks zo voelt deze plaat toch aan als we hem beluisteren. Maar vooral blijkt de technisch hoogstaande manier waarop deze heren hun instrumenten bespelen nog het meest op te vallen. Bovendien is er dat stembereik van zanger, Diede Van Muylder, die ons met zijn vocale capaciteiten gewoon van de sokken lijkt te blazen.

Place You Bet doet ons terugflitsen in de tijd. Toen punkbands als wilden om zich heen sloegen, en met provocerende uithalen de goedgemeente in beroering brachten. Door hun gal te spuwen over 'het systeem'. Ook de song klinkt als een ware aanklacht. Charlie Bit My Finger trapt hiermee heilige huisjes omver, en duwt de pedaal de hoogte in zowel vocaal als instrumentaal. Ooit wel honderende keren voorgedaan, maar als die muziek vanuit het hart wordt gebracht? Wie zijn wij om dan daarover te klagen.

De songs zijn vrij kort en bondig, ook daar grijpen ze terug naar de basis waarrond punk is ontstaan. Carry On blijkt weer zo een typische punkrock song, waarbij je als luisteraar snel en zonder enige vorm van medelijden tegen de grond wordt gekwakt. Trapped Inside blijft diezelfde snelle en korte wegen bewandelen. Het zorgt er dan ook voor dat we telkens opnieuw worden murw geslagen. Op adem komen is er totaal niet bij. We gaan ons hierbij onthouden van enige vergelijking met andere bands. Maar deze heren hebben goed geluisterd naar de evolutie die punk en punkrock heeft doorgemaakt.

Van een streepje 'old school punk' zoals in de jaren '70 schipperen ze zonder enige moeite naar de typische punkrock sound van de jaren '90 Met telkens die heel opvallende, en technisch hoogstaande, kruisbestuiving tussen instrumenten en vocalen. Waardoor we dan ook telkens opnieuw een waar kippenvelmoment beleven. De ene salvo is nog niet voorbij , of daar worden de volgende vuurpijlen op ons afgeschoten. Broken Dreams, Breaking Fences, Tell Me het zijn songs die wat structuur betreft ons doen terugdenken aan andere bands uit de voornoemde periodes. Maar ze zijn met een zodanige vuurkracht naar voor gebracht, alsof het lijkt dat die punk golf nu pas tot leven is gekomen binnen deze plaat van Charlie Bit My Finger.

De rode draad doorheen Trapped Inside is dan ook duidelijk. Kort, krachtig de luisteraar bij het nekvel grijpen. Deze meesleuren in een rollercoaster, en verweesd achter laten. Compleet murw geslagen en buiten adem. Maar vooral de extreem technisch hoogstaande manier waarop vocalen en instrumenten in elkaar vloeien, is het absolute hoogtepunt aan deze klasse punkrock plaat.

Afsluiter Roots heeft een duurtijd van circa zeven minuten, best lang voor een punkrock song. Maar bevat een heel interessante soort , laat ons maar zeggen, 'spoken word' inbreng. Ook deze klinkt eigenlijk wat als een aanklacht. Waar het over gaat? Dat vernemen we graag in een interview met deze band. En bovendien lijkt Roots ons een soort mijlpaal, waaruit blijkt dat deze heren nog andere onontgonnen wegen kunnen inslaan. Charlie Bit My Finger brengt dus vooral een verrassende plaat uit. We hadden ons verwacht aan een potje pretpunk en chaotische toestanden. Maar krijgen hier een product voorgeschoteld dat ons als luisteraar doet nadenken over wantoestanden in de maatschappij en daar iets aan te doen. Punkrock met een boodschap? Waar hebben we dat nog gehoord. Pure klasse CD.

1. Place Your Bets
2. Carry On
3. Trapped Inside
4. Broken Dreams
5. Breaking Fences
6. Tell Me
7. Good Or Bad
8. Roots

In de eerste helft van 2016 trekken Charlie Bit My Finger eropuit voor een tournee doorheen Belgie, Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Tsjechie en Duitsland. Gezien hun ondertussen heel sterke live reputatie, zullen er zeker meerdere daken volledig afvliegen. Maar met deze ijzersterke plaat onder de arm kunnen ze ook in het buitenland potten breken. Zeker weten.