He died while hunting - With reckless abandon

Erik Vandamme    27 januari 2016

Op de eerste TrixTrax avond van het jaar 2016 zagen we twee bands die het beste van zichzelf gaven, maar ook sterk onderschat zijn binnen het muziekwereldje. Over het aantreden van He Died While Hunting, een Brusselse band die vooral in Wallonië wat voet aan de bodem lijkt te hebben gekregen, schreven we het volgende: He Died While Hunting brachten een heel gevarieerde set, waarbij de hoog technische manier van spelen en de spontaniteit waarbij ze hun muziek brengen, het meest opviel. With Reckless Abandon, hun in 2015 op de markt gekomen plaat, is bij deze ook een sterke aanrader. Hoog tijd om ook die plaat eens onder de loep te nemen, dachten we zo? Onze bevindingen:

De grote sterkte van een band als He Died While Hunting is dat ze melancholie en vuurkracht perfect vermengen, tot een magisch mooi geheel. Elk van de songs schipperen tussen breekbaar als porselein, maar vaak hoor je subtiel de kracht van een alles verwoestende orkaan. Zelfs een zekere dreiging gaat uit bij een climax naar boven toe. Maar die zitten allemaal mooi, zoals we eerder aangaven, subtiel verweven binnen het aanbod.

Wisconsin laat reeds aanvoelen welke richting de muziek op With Reckless Abandon uitgaat. We merken binnen die circa zes minuten een zekere weemoedigheid over ons neerdalen, waardoor we  als luisteraar een traan wegpinken. Maar nergens worden we in slaap gewiegd. Met dank aan de vaak doorgedreven instrumentale aankleding, die bij die eerder genoemde climax zelfs de hoogte dreigt in te gaan. Variatie en tempowisseling, is dan ook zowat de rode draad doorheen deze song, en ook doorheen de gehele plaat.

Bij de genre omschrijving op hun facebook lezen we het volgende: "minimalist indiepop electronica post-everything and post-nothing". Deze stelling blijkt ook te kloppen. Postrock elementen zijn uiteraard verweven binnen de sound. Dat merk je bijvoorbeeld bij songs als het wonderbaarlijke mooie victoria pt. 2,Vooral dan als de climax van instrumenten naar een dreigend hoogtepunt toegaan. Waarbij de stem klinkt als een rustpunt, een zalvende ondertoon die deze dreiging probeert in te tomen. Maar vooral horen we een zekere experimentele kant opduiken binnen deze song, vandaar het post-everything? Dat kan uiteraard. Elapsed Time is weer een voorbeeld van voornoemde stellingen. De diepgang binnen deze song, waarbij je rillingen voelt,  tot een traan wegpinkt wordt enkel verstoord door een heel krachtige gitaar riff, tot een trommelgeroffel. Nee, geluidsmuren worden inderdaad niet afgebroken. Deze song gaat ook heel mooi de meeslepende weg op, brengt een mens tot opperste gemoedsrust. En weer is er die vocale aankleding die ons in diepe ontroering achterlaat.

Ook de overige songs blijken rondom diezelfde ingesteldheid te zijn opgebouwd. Emoties die enerzijds je hart verwarmen, maar ook dreigend durven uit te halen. Zowel vocaal als instrumentaal. Het lijkt ons ook de rode draad doorheen de volgende songs als golden pines, modern age heroes tot ankles & wrists. He died while hunting biedt ons vooral een bont allegaartje aan van songs die weemoedigheid bevatten, maar vooral veel variatie. En bovendien alle kanten uitgaan. Waardoor je als luisteraar heel geboeid blijft luisteren. Dat was ons bovendien ook live opgevallen die donderdagavond in Trix café. Daarom kunnen we ook stellen dat with Reckless Abandon een plaat is waar een grote hoeveelheid uiteenlopende kleuren worden aangeboden. Die enerzijds je ziel tot rust brengen, en je in een staat van ontroering weten te brengen, tot een traan wegpinken. Maar anderzijds bij de strot grijpen, door die tot een climax gedreven drum/gitaar riffs, in samenwerking met een heel hoog stembereik. Met telkens die ene bedoeling. De luisteraar een krop in de keel bezorgen, en verweesd achter laten. Missie geslaagd mijne heren. Zowel live, als op plaat kunnen we daarbij vertellen.

1. wisconsin 06:14

2. victoria pt. 2 04:02

3. elapsed time 05:08