Tangled Horns - Unstoppable Force

Erik Vandamme    27 januari 2016

De Antwerpse band, met wortels in de Noorderkempen, Tangled Horns zag het levenslicht in 2009. De band werd opgericht door leden van de post-hardcore band The Stich. Hun muziek wordt doorgaans omschreven als: Grunge Meets Stoner. Maar, en dat is begrijpelijk, de band weigert zich halsstarrig in een vakje te laten duwen. Hun debuut album KLang (2011), sloeg in als een bom. Gaandeweg kreeg Tangled Horns zowel in binnen en buitenland enig voet aan de bodem. Immovable Object, uitgebracht in 2014, werd op algemeen applaus onthaald. Ondertussen mochten Tangled Horns in 2015 o.a. ook aantreden op Desertfest, in TRIX en  lijken ze gelanceerd om eindelijk de grote stap voorwaarts te maken, en de feedback te krijgen die ze al heel lang verdienen. Met de nieuwe plaat Unstoppable Force onder de arm lijkt de weg naar de grote doorbraak binnen het, laat ons maar zeggen, alternatieve rock genre, zeker en vast open.

Ze zullen het wellicht niet graag horen, maar die stelling 'Grunge Meets Stoner' blijkt wel degelijk te kloppen. Al vanaf de eerste song Momentum worden we stevig bij het nekvel gegrepen. Binnen deze song valt vooral die knetterende gitaar/drum riffs op, die we ook terugvinden bij typische stoner bands. Bovendien is er de opvallende vocale aankleding. Het stembereik is heel hoog, en de toonvastheid waarmee zanger Tim Van De Plas boven al dat gitaar en drum geweld probeert uit te steken. Daar kunnen menig zanger van zogenaamde grote bands binnen het genre een punt aan zuigen. De naam van song twee, Unstoppable Force - tevens de album titel - zegt feitelijk genoeg. Nee, Tangled Horns lijken een niet te stoppen wervelwind. Die alles om zich heen lijkt plat te walsen, zonder een spaander van de omgeving geheel te laten. Wederom springen ook hier die snoeiharde gitaar en drum bestuiving nog het meest in het oog. Waarna de stem van Tim ons een waar kippenvel moment weet te bezorgen.

Ook bij Strong is the Shield, dat een knappe gitaar en drum solo bevat, wordt het tempo naar een heel hoge hoogte gedreven. Hier valt ons ook de haast hypnotiserende uitwerking op die zowel zang als instrumenten, op ons lijken te hebben. Het is net alsof we naar een oneindig punt worden gedreven, wat dan weer de meer psychedelische kant van deze plaat naar voor brengt. Het bewijst tevens dat deze jongens hun muziek inderdaad niet volledig in een hokje onder te brengen is. Zo zien we het graag. Zullen we het houden bij Stoner, met psychedelische grunge elementen? We kunnen daar nog lang over voortborduren. Maar dat elk van de songs lijkt vooral de luisteraar bij de keel te grijpen en niet meer los laten. Daar is geen minste twijfel over. Megalith (Part I) bezorgt ons zowaar zelfs een krop in de keel. Ook hier valt weer op hoeveel toonaarden Tim aankan. Zonder afbreuk te doen aan de meesterlijke gitaar en drumpartijen. Is het die opvallende vocalen die ons helemaal over de streep trekken.

Ondanks de doorgaans heel snelle en gedreven aanpak zitten er toch songs in die we eerder zouden kunnen omschrijven als een rustpunt. Maar dan met een duidelijk dreigende ondertoon. Luister maar naar het knappe Megalith (Part II) waarbij zowel vocalen als instrumenten klinken alsof ze elk moment de luisteraar de keel gaan doorsnijden. Bijna angstaanjagend sloom, maar met rassé schreden, worden we in een trance gebracht waar geen ontsnappen mogelijk blijkt te zijn. Gaandeweg gaat het tempo ook hier de hoogte in waarna we, na een snoeiharde climax naar adem snakken, en totaal verweesd achter blijven.

Maar dit laatste is feitelijk bij de gehele plaat het geval. Unstoppable Force bevat songs die telkens door die eerder genoemde psychedelische ondertoon, en de knetterende stoner/grung elementen, je als luisteraar inderdaad in een trance doen belanden. Bij het sluiten van de ogen wanen we ons zwevende boven de donkere wolken, op weg naar een heel andere wereld. We hebben geen geestenverkijkende middelen nodig om in die toestand te geraken. De muziek van Tangled Horns brengt je in een staat van diepe 'zen'. Waardoor je als het ware in een vlaag van waanzin, door de huiskamer lijkt te drijven. Een gelukzalig gevoel, dat bij meerdere luisterbeurten nog het best tot zijn recht komt. Want, ook al waren we vanaf die eerste luisterbeurt overtuigd van deze band hun kunnen, het is een echte groeiplaat. In die zin, dat bij elke nieuwe trip we meer en meer worden weggezogen naar inderdaad een andere, betere wereld.

Unstoppable Force zal aan het publiek worden voorgesteld op vrijdag 26 februari in zaal Het Bos te Antwerpen. Met ook aantredens van: Miava, Grimmsons en Lotus. Alle informatie vinden jullie ook op de facebook pagina van dit evenement. Erbij zijn, is een must!

Momentum

Unstoppable Force

Stonge is The Shield