Bloodrocuted - Profanity

Erik Vandamme    27 januari 2016

In de zomer van 2015 deden we een fijne ontdekking binnen het aanbod van 'extreme metal'. Bloodrocuted volgden we al een tijdje, maar in juli 2015 deden ze ons versteld staan met een knallend show in het voorprogramma van D.R.I. in Dendermonde. De recensie van dat optreden kunnen jullie hier nog eens nalezen.  Bovendien bespraken wij hun album Disaster Strikes Back. We schreven daarover: "Bloodrocuted heeft met Disaster Strikes Back een grensverleggende thrash metal plaat uitgebracht. Binnen het genre kom je zo nog van die bands tegen, maar rekening houdende met , zoals we hierboven al aangaven, de jonge leeftijd van deze gasten en dat dit pas hun tweede plaat is in hun jonge carrière?  We zouden haast zeggen dat hun einddoel nu al is bereikt, maar je voelt gewoon aan dat ze nu pas aan het begin zijn van wat een lange weg zou kunnen worden boordevol klasse platen en onvergetelijke concerten. Binnen het genre kunnen ze, mits de juiste begeleiding, naar onze mening dan ook groot worden, heel groot. We zien al uit naar een gouden toekomst. De basis is alvast gelegd met dit klasse album. Aan de band om begane wegen verder te bewandelen, en te blijven evolueren. Goed bezig gasten!"

De band heeft ondertussen niet stil gezeten. Menig festivalweide en concertzaal moest er ondertussen aan geloven. Want ja, Bloodrocuted hebben net door die eerlijke, thrash metal vanuit het hart, aanpak een stevige live reputatie weten uit te bouwen. Ook op vlak van 'schrijven van nieuwe nummers' hebben Bloodrocuted ook niet op hun lauweren aan het rusten geweest. Ze brachten nu een heel kersverse demo op de markt: Profanity Deze Demo bevat drie ijzersterke songs, waarbij deze heren nog maar eens in de verf zetten waarom we vorige zomer zo onder de indruk waren van hun plaat en optreden.

Denial of the Cross doet alvast aanvoelen welke kant het gaat uit gaan. De technisch hoogstaande manier waarop deze heren staan te spelen, staat gelukkig de spontaniteit niet in de weg. Want je hoort vooral dat ze één voor één een spelplezier uitstralen op deze demo. Maar ook een iets meer - ik wik mijn woorden - volwassen sound naar voor brengen. De zogenaamde kinderziektes, in zoverre dat die er al waren, zijn er compleet uit. Medio 2016 zijn Bloodrocuted uitgegroeid tot een geoliede machine, die hun roots echter niet zijn vergeten. En dus gelukkig ook niet de te routineuze weg opgaan. Obsession klinkt snel, snedig en laat geen minste zweem van medelijden achter met de luisteraar. Alls moet kapot!

Nu, zo horen we het graag. Niet alleen vallen die duivelse scherpe gitaar lijnen op, maar vooral de snoeiharde drumpartijen klinken als houten knotsen die onze hersenpan dreigen in te slaan. Daarbovenop is er die haast hartverscheurende vocale aankleding, die ons die ultieme doodsteek dreigt te geven. Maar, we herhalen het nog eens, ondanks de meer technische hoogstaande manier van spelen blijft die jeugdige spontaniteit stevig overeind staan.

Dat merken we ook met het al even snedige, en snelle Perversion of Purity. Waarbij de begane wegen verder worden bewandeld. Zonder opkijken razen Bloodrocuted over onze hoofden heen, als wilde orkanen die geen spaander wensen geheel te laten van hun luisteraar. We schreven in onze laatste recensie: Binnen het genre kunnen ze, mits de juiste begeleiding, naar onze mening dan ook groot worden, heel groot. We zien al uit naar een gouden toekomst. Met deze demo zijn de eerste stappen naar die gouden toekomst alvast gezet.

Luister en kijk ook even naar de knappe cover van SlayerChemical Warfare, een versie die niet moet onderdoen voor het origineel.

1. Denial of the Cross
2. Obsession