You Nervous? - Furry Tales

Erik Vandamme    18 januari 2016

Als punkliefhebber staan we ook open voor zogenaamde subgenres binnen de scene. Zoals daar zijn Ska tot een zelfs heel deftige poppunk en pure punkrock Rik Van Humbeeck (Flink 82, ex-The Donuts, ex-Jacket) Dominique De Brauwer (Flink 82, ex-The 5th Season, ex-Skinny Pride) Frederik Schatteman (Flink 82, ex-Seven Oaks) Jeffrey Van Damme (ex-6 Days Of Justice, ex-Skinny Pride) vormen samen You Nervous? en profileren zichzelf als skate-punk band. Echter kunnen we niet voorbij aan de invloeden van bands waarbij ze in het verleden hebben gespeeld. Op zaterdag 23 januari stellen ze de cd integraal aan het publiek voor. Klik voor evenement. Wij namen Furry Tales alvast onder de loep.

Wij horen vooral een mengeling van poppunk, ska, en pure punk. Alles door elkaar, maar telkens met een boodschap. Alsook lijken deze heren lekker keet te willen schoppen en ferm van leer te trekken tegen alle onrechtvaardigheden om zich heen. Wij voelen in elk geval de neiging onze spikes aan te trekken, en stevig van leer te gaan vanaf de eerste tonen Just Say.

Dit is een debuutplaat volgens onze bronnen? Zijn we daar zeker van? Want het meest opvallende is de technisch hoogstaande manier waarop deze jongens staan te spelen en te zingen. En toch straalt Furry Tales ook het nodige spelplezier uit, wat nodig is bij deze muziekstijl. Anders haakten we direct af. Hoewel afhaken wellicht een verkeerde uitdrukking is. De punk attitude is bovendien ook  volop aanwezig bij nummers als Words Unspoken, The Answer, I'm Special tot Dreamer. Eigenlijk ademt de gehele plaat diezelfde sfeer uit.

Lekker loos gaande gitaar riffs, drumsolo's die als mokerslagen klinken. En daarbovenop die typische 'punk' vocalen. Zijn we zeker dat dit een debuutplaat is? Wij herhalen nog maar eens. Want doorgaans krijgen we bij beginnende punkrock en aanverwanten doorslagjes, met groeimogelijkheden naar de toekomst, dat wel. Maar You Nervous? leggen de lat al direct heel hoog en lijken vanaf begin tot einde gensters te slaan. Zonder omkijken worden we murw geslagen, tot ons hoofd dol draait van het headbangen. Ik voel me weer die 17 jarige punker die wil op zich heen sloeg op de tonen van de vroege Sex Pistols, GBH en The Kids. Want hoewel deze band vooral een eigen smoel blijken te hebben, kun je niet voorbij aan de invloeden van die typische jaren '70 punks.

Maar door de inbreng van allerlei andere punk gerichte genres, zoals pure ska, kan je op You Nervous? eigenlijk geen label kleven. Gelukkig maar. Het zorgt er nog maar eens voor dat we hier een hoogtepunt van een plaat te verwerken krijgen, die binnen de punkgerichte stijlen hoge ogen kan en zal gooien. Bovendien smeken de songs om live gespeeld te worden, en zit er een pak variatie binnen het aanbod.

Van bijvoorbeeld de typsiche, eerder genoemde ska, gaan ze prompt over naar snoeiharde old school punk, waarbij geen spaander geheel wordt gelaten. Words Unspoken is daar een mooi voorbeeld van. Maar, en dat is de reden waarom we bijna geen songs opsommen in deze recensie. Het zijn namelijk één voor één pareltjes van songs. Binnen elk van hen vinden we uiteenlopende punk gerichte stijlen terug, waardoor we vanaf begin tot einde overslag gaan. Tot stevig tegen heilige huisjes stampen. Maar ook uit de bol gaan. You Nervous? hebben hier een parel van een punkrock plaat op de markt gebracht waar niets, we herhalen, niets op aan te merken is. Van begin tot einde krijgen we de ene na de mokerslag te verwerken. Zonder meer een knaller van een plaat deze Furry Tales.

Just Say

Words Unspoken

The Answer