Varg - Das Ende aller Lรผgen

Erik Vandamme    15 januari 2016

De Duitse Pagan metal band Varg zijn terug met een gloednieuwe plaat. Guten Tag, hun vorig album uit 2012, werd op gemengde gevoelens onthaald. Maar doorgaans brengen Varg steengoede platen uit. Die de 'folk' sfeer van pagan metal mooi combineren met de angstaanjagende en donkere uitspattingen, die we bijvoorbeeld ook terugvinden bij black metal - om maar een genre voorbeeld te geven. Zonder meer was de EP Rotkäppchen dan ook een lichte ontgoocheling. Waardoor we met een eerder sceptisch gevoel vanbinnen, de nieuwste plaat Das Ende aller Lügen door de boxen lieten knallen. Maar, vanaf de eerste noten was deze sceptische ondertoon met de noorderzon verdwenen. Onze bevindingen.

Vanaf het begin de luisteraar bij de keel grijpen, en niet meer los laten? Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan, maar Der große Diktator liet inderdaad de haren op onze armen recht komen van pure angst. Met een snoeiharde, alles om zich heen slaande instrumentale aankleding die geen spaander leek geheel te laten van onze hersenpan. Daarboven op klinkt de vocale aankleding als een scherp mes dat je de ultieme doodsteek toedient. Een betere start konden we ons niet dromen, doorheen onze donkere en angstwekkende gedachten.

De titelsong zorgt ervoor dat we geboeid blijven luisteren en huiveren. Revolution laat de duivels ontspinnen en de doden uit hun graf herrijzen, met die ene bedoeling elk beetje leven uit ons lichaam en ziel te zuigen blijft Varg zonder enige vorm van medeleven op ons inhakken, meer en meer, langer en langer, tot er geen spaander bloed meer overblijft. Elk van de songs lijkt op diezelfde leest verder te gaan. In de meeste gevallen zouden we dit zien als een punt van kritiek, dat alles dezelfde lijn opgaat. Maar bij de daaropvolgende songs Achtung, Dunkelheit, Totentanz en Einherjer worden we telkens murw geslagen. Tot we buiten adem, smeken om genade. Maar die lijken we niet te krijgen.

Integendeel de ene mokerslag, na de andere vlijmscherpe uithalen, krijgen we te verwerken. Tot bloedens toe geslagen, lijkt Varg de luisteraar als een horde wilde bloedhonden de luisteraar te willen verscheuren telkens opnieuw. Nu, dat is het soort 'Varg' waar we zaten op te wachten. Na de eerder ontgoochelende trip doorheen de EP in 2015, lijkt deze Duitse band dus een album op de markt te hebben gebracht waarmee ze bewijzen het nog steeds te kunnen.  Ons hart sneller doen slaan, en badende in het zweet van angst, ons buiten adem achter laten. Dat is wat Das Ende aller Lugen met ons doet.

Naast de Duitstalige versie is er ook een editie in het Engels uitgebracht. Gewoon ter informatie, maar misschien wel interessant voor mensen die deze plaat ook eens in het Engels willen horen. Varg lijkt met Das Ende aller Lügen in elk geval de puntjes op de 'i' te hebben gezet, en hun plaats binnen het eerder donker pagan metal gebeuren weer stevig te hebben ingenomen.

Tracklist

01. Der große Diktator 02:30
02. Das Ende aller Lügen 03:08