Civil War - Gods and Generals

Tom Vanduffel    29 december 2015

“Illogical insantity, society will rust” Met deze woorden opent “Gods and Generals” van het Zweedse collectief Civil War. 2 Jaar na hun eerste plaat “Killer Angels” is de band terug om ons opnieuw een les in geschiedenis te geven. Voor de mensen waar de naam Civil War geen belletje doet rinkelen: de band is gevormd door 4 originele leden van de band Sabaton die in 2012 een eigen weg zijn ingeslagen na de opnames van Sabaton’s “Carolus Rex”.

Wat vooral opvalt is het historisch concept waar de band al 2 albums op vertrouwt. Op deze manier kunnen ze verhalen vertellen die minder bekend zijn. “Gods and Generals” is een geweldig album waarbij de songs en dan ook voornamelijk de refreinen echt blijven hangen.

Ze maken ook gebruik van een koor waardoor de songs echt wel episch worden. De power metal die Civil War brengt is er één van hoog niveau middels door de uitmuntende mix van gitaar en keyboard geweld.

“Braveheart” brengt het overbekende verhaal van William Wallace en zijn einde terwijl “ The Mad Piper” het verhaal brengt van Bill Millin, beter bekend als Piper Bill. Millin was de persoonlijke doedelzakspeler van Simon Fraser van het Schotse “1ste special service brigade” in de 2de wereldoorlog. Door ook echt gebruik te maken van doedelzakken, krijgt het nummer echt een authentiek gevoel. Het schijfje heeft echter een paar rondjes gemaakt voor ik echt kon wennen aan het stemgeluid van Nils Patrik Johansson. Nils Patrick zijn stemgeluid is er één die meningen verdeelt. Je kan er gewoon helemaal weg van zal zijn, maar bij iemand anders kan er een soort ergernis uit voortvloeien.

“Gods and Generals” is een goed Power metal album waar er voor elke genre-liefhebber wel iets in zit.

War Of The World

Bay of Pigs