Arbeid Adelt – Silk (Excelsior Recordings)

Van Muylem    20 december 2015

Arbeid Adelt is altijd al een speciale band geweest, met mensen aan boord die ondertussen ook al ieder op zich een fantastische carrière achter de rug hebben! Ik zal nooit vergeten hoe gek het was om Marcel Van Tilt op MTV te zien om later op onze eigenste Vlaamse televisie op te duiken, commentaar te geven over onze Eurosong kandidaten of Luc Van Acker met zijn eigen hits, zijn rol als leerkracht, muzikant van een groep die Amerika (oa met Shriekback) veroverde … Zelfs over gewezen lid Dani Klein (Vaya Con Dios) en Willy Willy (The Scabs) kunnen we héél wat neerpennen. De enige over wie niet zo veel valt te schrijven is Jan Van Roelen (of het moet over wijn gaan), de sfinks in het gezelschap. Arbeid Adelt is ook veel meer dan De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen & Death Disco! Live is het een georkestreerde cultureel verantwoorde chaos die uitdagen en opzwepend werkt met de immer knotsgekke Marcel Van Tilt als hun orkestleider!

Popcornmario is meteen een ode aan een nog bestaande vinyl winkel (met een zeker Mario), check het gerust en je zal bij de man zelf belanden …. Het nummer an sich is één van de betere op deze verzameling van knotsgekke nummers. Er zitten zelfs wat retro Arbeid Adelt elementen uit en is uiterst dansbaar. Ik ben er vrij zeker van dat dit nummer ook live potten zal breken! De saxofoon heeft hier – net als de elektronica – een belangrijke rol! Je kan dit best omschrijven als Vlaamse New Wave op z’n best! 50000 Hi-Hats spookt al een tijdje door ons hoofd wegens eerder losgelaten op de mensheid. De minimal wave sound in combinatie met Luc Van Acker zijn opzwepende gitaar en de elektronica van Jan zorgen voor een catchy en knotsgekke sound. Aldus noteren we een tweede hoogtepunt na twee tracks! Wie doet beter! Apparaat brengt ons nog meer gekheid op een stokje. Allicht gaat het hier om een oude telefoon: u weet wel, zo iets met een draad en een draaischijf of zou het al om een versie met drukknoppen gaan? Op muzikaal vlak zweven we tussen minimal wave/ electro en zelfs een snuifje hip hop, al zo het even goed gewoon muzikale nonsens zijn, waarvoor we noteren dat dit zowaar hun handelsmerk is (zonder ook maar even denigrerend te willen klinken: want gek zijn is in dit geval gezond). Meer nonsens komt met Sarmakarma, waarmee ze bewijzen dat Luc Devos zaliger de mosterd vaak bij groepen als Arbeid Adelt en Aroma Di Amore haalde. Ken uw Vlaamse geschiedenis … Op muzikaal vlak klinkt het allemaal best catchy.

Misschien is opzoeken wie die Navardauskas echt is? Een Lithouwse wielrenner dus, daarover valt dus blijkbaar ook een lied te schrijven. Als je goed luistert hoor je iemand vanuit de volgwagen een mededeling doen, terwijl we over een aantal beklimmingen razen. Ook hier hebben de elektronica en Luc’s gitaar een belangrijke rol in het bepalen van de sound. Ik moet eerlijk toegeven dat je niets bent zonder een goeie google beurt of je moet bezeten zijn door het hele gebeuren van de wielerwereld, vampieren (een frappant verwant met de hele setting en erg diepzinnig) en epo spuiters inbegrepen.

Stemmen voelt aan als gedragen door Luc en Jan (op muzikaal vlak), terwijl Marcel er maar wat overheen lult. Voor mij is het een grappig tussendoortje. Niemandsland start vrij electro-minded met een snuifje industrial, waarna het geheel een Wave tintje krijgt. De retro touch spreekt me echt aan en wederom kan ik het uitroepen tot een pareltje (ook tekstueel). Mediterranee doet me denken aan Welle Erdball, Telex of zelfs Kraftwerk, een nieuwe Vlaamse parel is geboren! Marcels Frans is best grappig, op hetzelfde niveau als Vive La Fête.

Bedankt En Tot Ziens klink als de perfecte afsluiter waarbij je jezelf nog eens flink op de korrel neemt. Of misschien moeten ze hun set hiermee starten, kwestie van nog eens flink tegendraads te zijn, een zoveelste kenmerk van dit trio. De tegendraadsheid siert hen en maakt van dit trio mijn persoonlijke helden! De New Wave sound met de minimal wave touch in combinatie met de sax en de scherpe tekst maakt dat dit lied zijn gewicht in goud waard is! Systeem kruipt onder je huid, maakt je zenuwachtig en dwingt je haast om op het ska ritme even aan het dansen te slaan, maar dan is het nummer zo uitgespeelt. Afsluiten doen ze met het eclectische Astra Astra. De duistere club DJ’s kunnen dit nummer zonder enige twijfel op hun draaitafel zwieren, Eisbear gewijs à la Grauzone. Het tegendraadse einde moeten ze er maar bijnemen of de volgende plaat wat eerder aansijden!

De titel van deze plaat is alvast goed gekozen: er zullen er wel veel even moeten slikken bij het aanhoren van sommige nummers, edoch de hardcore fans zullen maar al te blij zijn! Ik kan jullie alleen maar aanraden om hen live aan het werk te zien en waarom niet Dani Klein een beetje porren opdat ze ook mee op het podium springt!

Op 26 januari krijgen ze alvast EX-RZ als voorprogramma, wat deze avond nog specialer zal maken. Check ook hun andere concertdata om niets te missen:

Wat            Arbeid Adelt! – première nieuwe cd voor West-Vlaanderen (foto in bijlage)

Wanneer    zaterdag 16 januari 2016 – 20 uur