Blast From The Past II – JC Tsas, Harelbeke - 12/12/2015

Pieter-Jan Vanden Broeck    14 december 2015

Dat jeugdcentrum Tsas volgepakt zat voor de tweede editie van Blast From The Past mag niet verbazen. De organisatie wist met een interessante affiche uit te pakken en dit had overduidelijk een positieve invloed op het aantal bezoekers. Oorspronkelijk zou Diamond Head het Harelbeekse festival afsluiten. Gezondheidsproblemen gooiden echter roet in het eten. Binnen een korte tijdspanne werd echter een degelijke vervanger gevonden in Grim Reaper. Afgezien van de groep rond Steve Grimmett traden ook Quartz, Killer, Avenger, Picture, Hürlement en Wild Heart aan. Hoe het festival verliep leest u verder in dit verslag.

De eerste groep die ik in de stad aan de Leie aan het werk zag was Hürlement. Deze Franse groep legde de lat meteen hoog. De Heavy Metal die het viertal bracht was muzikaal sterk. Ook wat spelvreugde betreft wist de groep in positieve zin op te vallen. Zanger Alexis deelde mee dat een nieuw album van Hürlement wordt verwacht in 2016…iets om in de gaten te houden!

Het Britse Avenger – sinds 2005 terug bij elkaar – liet me met ietwat gemengde gevoelens achter. Zanger Ian Swift bewees een charismatische en energieke frontman te zijn al wisten zijn vocalen niet steeds te overtuigen. Desalniettemin bracht Avenger een degelijke set met In Arcadia Go en Enforcer als uitschieters.

Ik mag dan geen grote fan zijn van Killer, de groep wist een strakke set neer te zetten. Opvallend om te zien hoeveel aanhangers de groep naar Harelbeke wist te lokken. Killer mag dan zijn opgericht in de vroege jaren tachtig, aan populariteit geen gebrek. Op persoonlijk vlak kon het erg ‘thrashy’ nummer  Shockwave me het meest bekoren.

De geschiedenis van het Nederlandse Picture gaat terug tot het gezegende jaar 1979. Het is eindejaar 2015 en de groep blijkt nog steeds in staat om een kwalitatief optreden neer te zetten. Mits nummers als ondermeer Unemployed en Heavy Metal Ears, werd het publiek op een sterke set getrakteerd.

Als we de affiche mogen geloven dan was het Harelbeekse optreden van Quartz de eerste keer dat de groep op een Belgisch podium te bewonderen viel. De prettig gestoorde frontman David Garner gidste het publiek door een aangenaam optreden. Een greep uit het gespeelde werk: Fear No Evil, Stand Up and Fight, Mainline Riders en Heaven and Hell als ode aan wijlen Ronnie James Dio.

Geen Diamond Head maar wel Grim Reaper als afsluiter van Blast From The Past. Door in te zetten met Rock You To Hell konden Steve Grimmett en de zijnen vanaf de eerste noot op de volle aandacht van het publiek rekenen. De voormalige zanger van ondermeer Onslaught en Lionsheart bleek goed bij stem te zijn. Ook de door Grimmett uitgekozen muzikanten deden het meer dan behoorlijk. Opvallend: afgezien van Quartz bracht ook Grim Reaper hulde aan de in2010 overleden Ronnie James Dio. De klassieker Don’t Talk To Strangers werd zoals verwacht luidkeels door de aanwezigen meegezongen. Verder passeerden nummers als Lust For Freedom, Now Or Never, Never Coming Back, Fear No Evil, Lay it on the Line en Rock Me Till’ I Die de revue. De avond werd afgeloten met See You In Hell, wederom een nummer dat massaal werd meegebruld.

Tekst: Pieter-Jan Vanden Broeck / Foto's: Erwin Poppe