Milow + Emma Bale - Stadsschouwburg Kortrijk - 6/12/2015

Tom V    7 december 2015

Emma Bale, het groentje onder de zangeressen of juist een uit de kloten geschoten wortel? Dat ze destijds niet als finaliste eruit is gekomen bij The Voice for Kids doet er trouwens niet toe want gisterenavond bewees ze in het voorprogramma van Milow dat ze ballen heeft om voor een ‘full house’ te spelen zonder verstrikt te geraken in haar woorden.

Mevrouw Bale, of laten we nog Emma zeggen tot zichzelf klaar voelt om mevrouw genoemd te worden brengt tere liederen die heel erg goed passen bij haar act de présence. In haar maagdelijk witte klederdracht wist ze het publiek gedurende 20 minuten te beklijven en dat deden er haar nog maar weinig voor. Met voldoende intermezzo’s en de nodige frivole uitleg waarvan het nummer afkomstig is bleven we aandachtig luisteren en stilzwijgend genieten van dit gebeuren.

Emma en haar gitaar. Laten we daarmee de boel afsluiten en gedienstig herdenken aan die wondermooie minuten in de schouwburg te Kortrijk gisteren.

Als volgende aantreder en hoofdact was Milow aan de beurt. Zijn tour begon op 3/12/15 te Den Haag/Nederland en eindigt op 16/1/16 te Bastogne. Hoewel hij zijn tour beschrijft als solo-tour mogen we op enkele luttele momenten toch ook Emma Bale verwelkomen tijdens zijn présence. Een leuke toevoeging aan het geheel want beide stemmen brengen je meerdere malen in hogere sferen.

Maar laten we starten met deze ‘kale’ zanger. Zoals eerder vermeld is de zanger bezig met zijn solo-tour en laat dat nu net hetgene zijn waar hij goed in is. Milow gaat meer en meer de solo kant op. Hij en zijn gitaar lijken dan ook onlosmakelijk verbonden met elkaar. Niet dat het ons stoort want als we ons als mensen dienen te concentreren op 1 persoon is het beter om er kritisch naar te kijken. Milow raast doorheen de avond met heel wat snede hits maar weet er op gepaste momenten zijn eigen ziel aan toe te leggen. Het lijkt alsof hij voor zijn eigen familie aan het spelen is want zijn volledige ziel wordt blootgelegd. Dit gevoel wordt versterkt door het huiselijke decor dat opgetrokken werd achter de zanger waarbij de spots fungeren als haardvuur (als we Emma Bale mogen geloven althans).

Maar laten we eerlijk zijn. Wie hield van Milow vroeger zal nu nog meer houden van Milow. Laat je overtuigen!