Verslag: Evil Invaders + Your Highness + Emperors of Decay - Ancienne Belgique - 13/11/2015

Erik Vandamme    14 november 2015

Toen we op deze vrijdag de dertiende afzakten naar Ancienne Belgique zagen we een lange rij  wachtende aanschuiven in de zijstraat. We dachten direct ''Tiens, trekt Evil Invaders nu zoveel volk? En dan vooral "het ziet er een eerder regulair publiek uit dan een metal publiek'' Wat bleek,in de grote zaal had ernamelijk een optreden plaats van de al even prachtige Kensington, vandaar dus de toeloop. Wij zakten echter  af naar de bovenverdieping voor een Belgische metal avond, en hopen dat we niet teveel lawaai hebben gemaakt zodat het concert beneden niet teveel werd verstoord. Al vrezen we er lichtjes voor, naderhand bekeken

Want elk van de drie bands speelden met de nodige vuurkracht, om het dak er telkens opnieuw volledig te laten afgaan. Emperors of Decay omschrijven zichzelf als a raunchy, rock n' roll, post metal kind of thing. De band is ontstaan in 2010 en hebben zich ondertussen vooral op menig podia bewezen. Zo spelen ze bijvoorbeeld volgende week zaterdag met Fireforce in De Meister in Geleen. In het verleden deelden ze ook het podium met o.a. Diablo Blvd, Drums are for Parades, Biohazard, Star*Rats, WASP en Vicious Rumors, om maar een paar te noemen.  Het is vol verwachting uitzien naar hun eerste full album dat ergens in 2016 zou uitkomen. De heren brachten ondertussen een gesmaakte EP op de markt Going Apeshit. Deze is via de volgende link te beluisteren: https://emperorsofdecaymusic.bandpage.com/.

Tot zover de achtergrond informatie, nu over naar het concert in AB.  Emperors of Decay brengen een set met vooral een vette knipoog naar zowel street punk als hardrock uit de jaren '80, en nog verder. Maar opvallend binnen het geheel,  klinken elk van de nummers eveneens donker en grauw, en grijpt je bij de strot. Zo zien we dat graag. Het is echter vooral de combinatie van verschillende muzikale stromingen die ons het meest kan bekoren.

we willen hierbij vooral een lans breken voor de knappe gitaar solo's tot mokerslagen uitdelende drums. Maar ook de samenzang zorgt ervoor dat je met gebalde vuist in de lucht staat mee te brullen. De dosis live ervaring die ze hebben opgedaan, zorgt er bovendien voor dat deze heren eender welk publiek uit hun hand kunnen laten eten. Ook een kleine 200 man (en vrouw) die duidelijk zijn afgekomen op die ene klepper, Evil Invaders. Het kan Emperors of Decay niet tegenhouden om, met de nodige interactie en kwinkslagen links en rechts, van begin tot einde het dak er de eerste keer te laten afgaan. Stevig om zich heen schoppende, en met een ''eenvoudige heavy metal'' aanpak, weten ze ook ons over de streep te trekken. En dit voor een band die, laat ons eerlijk zijn, nog maar pas in de startblokken is geschoten?   Emperors of Decay laten ons vooral stevig headbangen tot de nekspieren pijn doen. Een beter begin van de avond konden we ons niet dromen.

Setlist: 1.Intro 2. Shit for brains 2. Piece of Teenage Ass (daft punk cover) 3. Down on All Fours 4. Buzz Ride 5. Mad Demon

We schreven het al, het was ons vrij duidelijk dat het grote deel van de aanwezigen was gekomen voor die ene band: Evil Invaders. Kregen Emperors of Decay de handen nog vrij goed op elkaar, leek Your Highness het veel moeilijker te hebben om de aanwezigen tot bewegen aan te zetten. Jammer, want Your Highness brachten een heel strakke, redelijk donkere set. Begin dit jaar brachten deze heren bovendien nog een knappe plaat uit City In Ruins. Waarbij vooral die rauwe, we zouden haast zeggen angstaanjagende, vocale aankleding nog het meest opviel. Maar vooral de vrij duistere combinatie tussen sludge, stoner en bleus riffs trokken ons bij deze plaat, en alle andere releases van de band, telkens opnieuw over de streep.

Ben Bart schreeuwt zich ook in Ancienne Belgique de longen uit het lijf, en bezorgt ons daarbij koude rillingen tot de bot. Met de nodige rugsteun van die dreigende instrumentale aankleding erbovenop. Dat ligt voor de doorsnee fans van voornoemde bands misschien wat 'zwaar op de maag'. Vandaar de matige respons? Geen idee.Wij waren in elk geval sterk onder de indruk van de muur van geluid die op ons afkwam. Your Highness beukten dan ook zonder oponthoud op dat publiek in, tot die volledig murw waren geslagen. Ook al zorgde dat niet voor de verhoopte reacties zoals een moshpit tot crowdsurfende fans, zonder meer slaagden Your Highness erin hun ijzersterke live reputatie waar te maken. Van pril begin tot bitter einde. Opvallend hierbij is dat elk van de bandleden als razende over het podium leken te stuiven, van de ene naar de ander kant.

Met de waanzin in de ogen, en een set waarin vuurkracht zat om elke geluidsmuur omver te blazen, trokken deze heren ons volledig over de streep. Net als op groezrock eerder dit jaar, waar het publiek wel mee ging in deze wervelwind, werden weer heel diepe gensters in onze ziel geslagen. En ook al was het een vrij korte set, meer hadden we niet nodig om ons te laten overtuigen van hun kunnen. Dank voor deze buitengewone trip doorheen ons donker hart Your Highness.

Setlist:1. Wrack & Ruin 2. Desert Kater 3. Hoogheid 4. Low Country 5. Counter Cursed 6. Jimmy 7. Throught the Eyes

Plots was het publiek klaar wakker. Bij de eerste vervaarlijke riffs die Evil Invaders uit hun gitaar toverende, en de snoeiharde drum uithaal, tot de zich schor schreeuwende frontman. Ging plots iedereen over tot het plegen van een aanslag op dat podium. Wild om zich heen slaande, de ene mosh pit na de andere naar boven halen en overgaan tot crowdsurfen. Het publiek had er duidelijk zin in. Dat had zijn uitwerking op het podium. De heren van Evil Invaders speelden hier als het ware een thuismatch, die al op voorhand gewonnen leek.

Uiteraard legden ze de lat dan meer wat hoger dan gewoonlijk. Alsof ze speelden voor een volle concertzaal van pakweg 20.000 aanwezigen, schoten ze de ene vuurpijl na de andere op de aanwezigen af. Dat is al lang niet meer de verdienste van de imposante frontman alleen, die zich inderdaad wel profileert als het boegbeeld van deze band.

We kunnen ook niet voorbij aan de snoeiharde gitaar en bas riffs, die telkens opnieuw ons rillingen bezorgen tot ons de keel doorsnijden. Om niet te spreken over de verdomde harde mokerslagen die de drummer van dienst op ons afschiet. We hebben Evil Invaders ondertussen al elf keer live gezien, dat is haast even veel als bijvoorbeeld Metallica, maar buiten die ene iets minder sterke keer hebben ze ons live altijd tot moes kunnen slaan. Dat was op deze avond weer het geval. Net dat combineren van technisch hoogstaande metal, met een ingesteldheid van pure thrash metal, met zelfs een grote dosis chaos. Het was medio 2010 de reden waarom we fan zijn geworden. En ook al zijn Evil Invaders ondertussen geëvolueerd in hun sound, dat is nog steeds de reden waarom we medio 2015 nog steeds fan zijn. Maar, en dat willen we toch benadrukken, elke keer overtuigen ze ook ten volle en bewijzen op het podium niet te moeten onderdoen voor enig grote act binnen het metal genre.

Moesten het Amerikanen zijn waren ze nu wereldberoemd met zo een gedreven en vuurkrachtige act. Maar als België is het verdomd moeilijk om buiten de landsgrenzen echt de erkenning te krijgen die ze verdienen. Nochtans brengen Evil Invaders hun muziek vanuit het diepste van hun hart, geen wonder dat de circa 200 fans van begin tot einde volledig uit de bol gingen. Tot het dak van AB er volledig af ging. We hopen, zoals we eerder schreven dat we het concert op de beneden verdieping niet teveel hebben verstoord. Evil Invaders hebben samen met de aanwezige fans toch een wilde poging gedaan, dat net wel te doen. Met succes!