Twenty One Pilots - 12/11/2015 - Trix Antwerpen

Rani Coppens    13 november 2015

Op 12 november verzamelden the few the proud and the emotional in een volledig uitverkochte zaal van club Trix voor het concert van Twenty One Pilots. De twee jonge gasten uit Columbus, Ohio trekken een gevarieerd publiek, mannen, vrouwen, jongens maar vooral hele hoop tienermeisjes, die laatste sterk vertegenwoordigd in de eerste rijen. Opvallend zijn de rode beanies en zwarte nekken en handen, ieder gezicht en outfit een eigen interpretatie van de outfit van zanger Tyler Joseph in music videos en tijdens concerten

Twenty One Pilots maken een stop in België als onderdeel van de tour voor hun laatste album. Blurryface werd gereleased in mei onder Fueled By Ramen, het label dat ook bands als Panic! At The Disco en Paramore onder de arm heeft. Blurryface is het vierde studio album van het Amerikaanse duo. De muziek is gevarieerd, een mix van pop, hip hop, rap, reggae, electronica en rock met lyrics die druipen van de metaforen en heel wat duistere gedachten. Ze topten al de Billboard 200 en waren er helemaal klaar voor om de Trix op stelten te zetten.

Als warm up act brachten de jongens Jeremy Loops mee, een kerel uit Johannesburg, Zuid-Afrika. Jeremy is een looppedal artiest, wat betekent dat hij met een speciaal soort pedaal, helemaal live, verschillende beats opneemt, die hij gelijktijdig afspeelt om zo een nummer op te bouwen. De muziek wordt geproduceerd met alles van een gitaar, over mondharmonica tot een oud kinderspeeltje. Samen met een trompetist, een drummer en een rapper brengt hij iets wat wegheeft van folk met electronica en rock invloeden. Het publiek lijkt onder de indruk van de kunsten van de Zuid-Afrikaan. Zijn optreden is energiek en krijgt de gegadigde meute zonder al te veel moeite opgewarmd.

De hoofdact komt het podium opgestormd op het nummer heavydirtysoul, eveneens de opening track van hun laatste album. Ze doen dat in ware Twenty One Pilots stijl, gezichten verborgen achter maskers. Tyler en Josh, respectievelijk de zanger en de drummer, zouden kunnen omschreven worden als twee kleuters die zich kostelijk amuseren in een speeltuin. Tyler vliegt vanop de boxen tot bovenop de piano en sprint verder het volledige podium rond. Wanneer hij een dan ook een paal achteraan de zaal beklimd is het quota aan waaghalserij gehaald voor de avond. Heel wat rookmachines en een confettikanon zorgen in een kleine zaal als Trix voor de nodige wow-factor.

De setlist lijkt de perfecte mix van oud en nieuw te zijn. Favorieten als Holding On To You en Guns For Hands van vorig album Vessel zijn voltreffers, maar de singles van Blurryface worden eveneens luidkeels meegekweeld. Halverwege wordt er ook een korte renditie van Can’t Help Falling In Love in de setlist geslipt. Muzikaal is het duo sterk. Josh laat los op de drums en Tyler wisselt tussen piano, ukele en bass terwijl hij de longen uit zijn lijf zingt en rapt. Het publiek zingt woord voor woord mee, meer dan eens luider dan de zanger. Tijdens het laatste nummer Trees kruipen de twee op kleine platformen om te drummen en worden ze letterlijk op handen gedragen door het publiek. Een explosief einde aan een knaller van een set.

Volgend jaar staan Twenty One Pilots al opnieuw in België, dit keer in de AB in Brussel. Tickets voor dat concert zijn ondertussen allemaal de deur uit.