Deville - Make it Belong to Us

Erik Vandamme    10 november 2015

Wij zagen de Zweedse Stoner rock band Deville aantreden op Desertfest, een goede maand geleden en schreven over hun optreden het volgende:

Wild om zich heen slaande zorgden zowel gitaristen, drummer als zangers ervoor dat iedereen over de streep werd getrokken. Het wat tragere begin waren we prompt vergeten, toen we na een potje hevig headbangen en poging doen tot een kleine moshpit, uiteindelijk badende in het zweet richting bar vertrokken voor een frisse pint Brugse Witte, om te bekomen van al dat straatgeweld. Bovendien weten de band als geen ander stoner elementen perfect te combineren met pure hardrock. In een later interview gingen we daar nog wat dieper op in, maar deze heel sympathieke Zweden hebben alvast bewezen uit het goede hout gesneden te zijn. Hun nieuwste plaat Make it Belong to us, waarvan de heren ook enkele nummers hebben gespeeld, kunnen we dan ook ten zeerste aanraden. Maar Deville is live vooral een tikkende bom, die eens ze ontploft geen spaander van de zaal geheel houdt. Dat is op Desertfest ook gebleken.

De band is sinds medio 2003 actief en maakt doom met een vleugje stoner in de stijl van bands zoals Saint Vitus, Sahg, Candlemass en vooral Kyuss. Ondertussen brachten Deville reeds enkele beklijvende platen op de markt, waaruit telkens blijkt dat ze inderdaad zeer goed naar Kyuss en aanverwanten hebben geluisterd.

Op 13 november kwam hun nieuwste album op de markt, via het label Fuzzorama Records, eveneens het label van de grootheden binnen het genre Truckfighters. Wij namen Make it Belong to Us stevig onder de loep.

Opvallend is dat de songs die we live hebben gezien op desertfest, op plaat iets meer ingetogen blijken te klinken, daaruit komen dus die typische doom elementen naar voor. Het is echter net dat schipperen tussen pure stoner rock en doom metal, dat we heel uniek vinden aan de muziek van Deville. Dit is bovendien zowat de rode draad doorheen Make it Belong to Us. Dat merken we al vanaf die eerste song Make it belong to me.

Er worden geen nieuwe wegen ingeslagen, ook wordt rijkelijk geput uit wat bands voor hen al ooit hebben voorgedaan, originaliteit is niet echt het sleutelwoord bij Deville. Maar we kunnen deze kritische noot meteen de kop indrukken, want ze brengen hun muziek met een dosis vuurkracht waarbij een sausje van doomsferen het voedsel op smaak blijkt te brengen, waardoor we op ons bord iets te eten krijgen dat we elke week wel eten, maar zodanig op smaak gebracht dat je van begin tot einde zit te watertanden.

We kunnen dan ook stellen dat het zogenaamde zwakke punt aan Make it Belong to Us meteen ook het sterk punt kan genoemd worden. Luister maar eens naar de geweldige gedreven kruisbestuiving tussen snedige gitaar riffs, de hoge vocalen die door merg en been gaan en de mokerslagen uitdelende drumpartijen. Bij songs als Out of the Black, Chief, Drive tot Live in Decay keren die ingrediënten telkens opnieuw terug. De plaat eindigt dan ook zoals hij is begonnen, en ook het middenstuk lijkt diezelfde gang op te gaan. Maar alles wordt met een zodanige aanstekelijkheid gebracht, dat je als luisteraar onmiddellijk overtuigd geraakt en zonder ophouden zit te headbangen van begin tot einde.

Bovendien willen we nog een lans breken voor het hoge meezing gehalte van Make It Belong to Us. Naast het headbangen krijg je inderdaad telkens opnieuw de neiging die songteksten mee te brullen, met de vuist in de lucht. Door die aanpak kunnen Deville een heel ruim publiek aanspreken, meteen de reden waarom de fans op desertfest zo uit hun dak gingen. Deze muziek smeekt gewoon om live gebracht te worden, niet alleen door de hoge toegankelijkheidsgraad van de muziek zelf maar vooral de eerlijke aanpak waarmee alles wordt naar voor gebracht. Deville presenteerd hier dan ook een plaat die iedere fan van stoner rock tot doom over de streep zou moeten trekken. Wij waren alvast onder de indruk

Make it Belong to Us kan worden beluisterd en eveneens aangekocht worden via volgende link: http://fuzzoramarecords1.bandcamp.com/album/make-it-belong-to-us

1. Make it belong to me

2. Chief