Neronoia- Mi Piaceva Una Vita

Erik Vandamme    15 november 2015

In het genre Dark Ambient komen we doorgaans parels van platen tegen die ons donkere hart telkens weten te verwarmen. Echter veel minder komen we er tegen waarbij de vocalen eerder gesproken dan gezongen worden. Neronoia is een Italiaanse band die met Mi Piaceva Una Vita een album uitbrengt dat niet alleen eerder gesproken dan gezongen wordt maar bovendien ook nog eens in de Italiaanse taal, kortom een vrij unieke  belevenis deze plaat en band. Zonde dat ze tot op heden een beetje uit de schijnwerpers zijn gebleven, wij proberen daar verandering in te brengen.

De plaat is volgens we lezen op de website, ik citeer in het Engels: Mi Piaceva Una Vita" (Eibon Records, 2015) is the diary of a madman singing his songs of love and despair. Liefde, verlies en pijn zijn helaas dingen die altijd heel dicht bij elkaar liggen in het dagelijkse leven. We worden er nagenoeg elke dag mee geconfronteerd. Zo geniet je de ene moment van een huwelijksfeest met alles erop en eraan, om enkele maanden daarna met diezelfde familieleden te staan huilen aan het graf van een geliefde. Persoonlijk heb ik dit recent ook meegemaakt. De emoties die bovenkomen hebben een impact op jou als mens, die niet te verklaren of begrijpen zijn door buitenstaanders.

Nu diezelfde impact heeft ook Mi Piaceva Una Vita van Neronia op ons. We voelen de pijn en smart van de zanger over ons heen komen, maar kunnen ons niet voorstellen wat hij 'echt' voelt doordat we zijn situatie op dat moment niet kennen. Toch kan hij dat gevoel van intensieve smart over ons doen neerdalen met zijn zachtmoedige stem, waardoor je een traantje wegpinkt en uiteindelijk die onaardse pijn die over je neerdaalt wel degelijk mee lijkt te voelen.

Natuurlijk is de muzikale aankleding in dit geval even belangrijk. In donkere, sombere sferen worden we meegenomen tot de diepste gevoelens van ons hart. Treurige gevoelens, waar blijkbaar geen zonneschijn te zien is, maar toch is er dat beetje hoop dat telkens komt boven drijven.  Vooral wanneer de vocalist zijn stem lichtjes lijkt te verheffen. Alsof hij de hartverscheurende situatie wil aanklagen, er tegen vechten om te overwinnen.

Bovendien is het feit dat ze in de Italiaanse taal worden gezongen een extra meerwaarde aan het geheel. Nu, persoonlijk heb ik altijd wel een voorkeur gehad voor Zuiderse talen als Spaans en Italiaans, de romantiek binnen deze talen is telkens onwezenlijk mooi, teder en sprankelend. Binnen die context kan je eveneens stellen dat er een zekere warmte uitgaat van Mi Piaceva Una Vita, een donkere warmte weliswaar die echter eerder je hart zalft, en zachtjes toedekt. In een donkere sfeer, maar zonder te slaan of pijn te doen. In dat opzicht zou je zelfs kunnen stellen dat de muziek en stem een heel rustgevende invloed heeft op hart, ziel en verstand. We voelen ons wegzinken in een diepe , duistere vorm van gemoedsrust, zonder echter in slaap te worden gewiegd. Nee, tijdens deze intensieve, haast hypnotiserende, donkere trip voelen we ons wegzakken, in diepe gedachten verzonken.

Neronia is daarom ook een vrij unieke band binnen het Dark Ambient gebeuren, net omdat ze grenzen verleggen tussen taal, beleving en vooral de vocale aankleding gebruikend alsof iemand een verhaal verteld. Een verhaal waaruit veel pijn naar voor komt, maar dus ook een sprankeltje hoop op de achtergrond verschijnt.Luister, geniet en ga vooral tot het einde mee in deze heel duistere, intense trip doorheen je hart en ziel.

Meer informatie vinden jullie bovendien ook op de website van Ianna Naked label: http://www.inannanaked.com/index.asp?id=835&idf=2234

Fase 1: Regali di carne

Fase 2: Confetti colorati