Crooked Weather - Long Garden

Erik Vandamme    14 november 2015

De uit Oost Yorkshire (UK) afkomstige Folk band Crooked Weather timmeren aan de weg sinds medio 2013. In datzelfde jaar brachten ze hun debuut op de markt Quantum Mago. Dit debuut kreeg lovende recensies vooral om het brengen van Folk muziek die het hart verwarmd en teruggrijpt naar een rijkelijk verleden zonder gedateerd over te komen. Dit had als gevolg dat de band veel concerten kon doen waaronder headliner zijn op het festival Cottingham Springboard Festival. Maar ook vermaarde festivals als Hull Folk, Galtres Parklands mochten ze die zomer aantreden. Nu, we kregen de kans hun tweede plaat Long Garden, die in 2014 op de markt kwam, onder de loep te nemen. We kunnen alvast stellen, het zomergevoel is op deze plaat zeker aanwezig. Bij het beluisteren denken we prompt aan lange zomeravonden, aan het kampvuur met de ondergaande zon als romantisch beeld.

De hartverwarmende aankleding komt ons al bij die eerste song tegemoet. Long Garden doet je tot rust komen en even zweven boven de donkere wolken, meteen is dit ook de rode draad doorheen het gehele album.

We hadden het reeds vermeld, maar Crooked Weather lijkt ons terug te brengen naar eind jaren '60, toen folk bands en aanverwante hoge ogen scoorden in de hitlijsten. Prompt lijken we met songs als Red Lead Rose, #10 tot Blood on the Tracks terug te keren in de tijd. Maar nergens krijgen we het gevoel dat die jaren '60 klakkeloos worden gekopieerd. Wel integendeel, binnen die sfeer van toen staan elk van de songs stevig in het heden. Dat is wel heel opvallend.

Echter worden geen geluidsmuren afgebroken, maar wel harten diep geraakt. Telkens opnieuw is er die wonderbaarlijke mooie kruisbestuiving tussen een twinkelende gitaar partij en de zeemzoete warme stem die ons toe dekt voor het slapen gaan.

Maar begrijp ons niet verkeerd, we worden door de muziek niet in slaap gewiegd. Nee, er komt eerder een gemoedsrust over ons heen die bands uit die gouden tijden ook konden teweeg brengen. De magie van die jaren '60 verweven in een modern jong kleedje is dan ook zowat de leidraad waarrond Long Garden is opgebouwd.

Nu de donkere winteravonden eraan komen. - we schreven deze recensie midden november. Is de muziek van Crooked Weather dan ook de perfecte muziek om zittende in een gezellige sofa, met een glaasje wijn van elkaar te genieten. Of van je gezin. Het is heel vriendelijke muziek, waarbij je ziel tot volstrekte 'zen' lijkt te worden gebracht. Muziek ook die perfect past bij gezellige , sfeervolle momenten genietend met je geliefden dicht bij jou. Zonder echter al te zeemzoetig te gaan klinken, slaagt deze band erin harten sneller te doen kloppen, en de donkere ziel terug te doen herleven. Long Garden is dan ook de perfecte plaat voor de globale folk liefhebber, die graag wil grasduinen in het verleden, maar met zijn of haar voeten stevig in het heden staat.

Als we echter één kritisch punt kunnen aanhalen, is dat elk van die songs dezelfde lijn opgaan. Maar we krijgen nergens het gevoel dat we ons vervelen, of dat we dreigen af te haken na vier of vijf songs? Dus lijkt ons dit geen overkomelijke probleem. Begane wegen verder bewandelen, om de luisteraar telkens dat beklijvend gevoel van innige warmte te kunnen bezorgen, van begin tot einde? Daar kan niets mis mee zijn, dachten we zo.

Kortom: Long Garden van Crooked Weather is de perfecte folk plaat, om lange zomermaanden zwoel in te zetten. Maar ook om de donkere wintermaanden, je hart en ziel innig te verwarmen. Meer hebben we niet nodig om ons over de streep te trekken. Nu jullie nog?

1. Long Garden - 02:43

2. Red Lead Rose -  04:59

3. Control Your Blues - 05:18