Octanic - The Mask Of Hypocrisy

Tom V    6 november 2015

Octanic is een modern metal zeskoppige band afkomstig uit Australië. Het land der kangoeroe's en der dromen. De release van dit album is voorzien op vrijdag 13 november 2015. De band wordt vergeleken met COB, In Flames en Soilwork maar verwerken wel hun eigen elementen in het gehele plaatje. Mooi meegenomen dus die intieme switch tussen diverse groothelden.

Als we luisteren naar het album merken we op dat gewerkt hebben aan een lange weg. De weg met vallen en opstaan en voldoen de putten om hun te laten inzien dat ze speciaal uit de hoek moeten komen om te volharden aan het grotere geheel. Daardoor mogen we heel wat verschijningen waarnemen doorheen de tracks. Van modern metal tot stevige metalcore in combinatie met frivole clean vocal settings. Maar ook nu-metal werd verwerkt in dit schouwspel gemixt met keyboard tussenkomsten. Met andere woorden, op dit album kom je een manusje van alles tegen op een hoger dan middelmatig niveau.

Ook inhoudelijk waren we aangenaam verrast. Hoewel het album niet echt herdenkelijke lyrics heeft voortgebracht blijven het wel allemaal tracks die lichtjes blijven nazinderen in je gedachten. Zo denk ik bijvoorbeeld aan volgende: “Fear the Reaper, he will destroy your soul. Die! Die! It’s time to pay the toll”. Dit is maar één van de vele voorbeelden die je regelmatig zult wederhoren in andere versies. Besteed aandacht aan de lyrics als je naar dit album luistert.

Conclusie: een ware baanbreker is dit album niet maar als we goede metal uit Australië zoeken dan zit het wel snor. De bands die al jaren werken in dit genre hoeven echter niet te vrezen. Eraan tippen doet deze groep nog niet maar ze naderen wel met rasse schreden. Al vragen we ons af wat het volgende album zal brengen.