Marginal - Chaos and Anarchy

Erik Vandamme    5 november 2015

We zagen de Grind/punk/death metal - of liever gewoon extreme metal - band Marginal aan het werk op Rocktoberfest. Begin oktober. Daarover schreven we het volgende:

Marginal, een graag geziene band in het Antwerpse, snoeide ons al van af het begin de mond. Hun stijl mag bovendien gezien worden als kenmerkend deze festivaldag: het publiek murw slaan, bij de strot grijpen en niet meer los laten. Het is zowat hoe je Rocktoberfest in het kort zouden kunnen omschrijven. Marginal gaf alvast perfect aan hoe het moet. Bovendien zocht de heel beweeglijke zanger voortdurend het publiek op, het voordeel aan een podium in een kleine zaal, waardoor je bijna 'face to face' kan staan tegenover je fans. Het publiek ging op de uitnodiging gretig in en begon stevig aan een moshpit in dat kleine zaaltje. Prompt deed het ons terug denken aan optredens van later groot geworden bands, in obscure clubs waar we werden plat gedrukt vooraan en achteraan.

Ondertussen bracht de band, - die is ontstaan uit uiteenlopende, begenadigde artiesten. Met al heel wat speelervaring op  de teller.- Twee platen op de markt. Het verslag van The venom (2014) vinden jullie in een ander artikel: http://www.snoozecontrol.be/reviews/4616/ We buigen ons in dit artikel over de recente worp van Marginal: Chaos and Anarchy.

Begane wegen verder bewandelen, een concept dat zijn werk heeft gedaan blijven verder uitspitten. Het is iets wat bands als bijvoorbeeld AC/DC al meer dan veertig jaar doen, geen haan die daar naar kraait. We kunnen stellen dat de plaat Chaos and Anarchy verder blijft borduren op diezelfde lijn waar de vorige plaat The Venom is ontsponnen. Nieuwe wegen worden niet echt ingeslagen, al zijn er subtiele zijstapjes die doen vermoeden dat de band wel degelijk wil groeien in hun muziek.

Nu, wij hebben daar echt geen probleem mee. The venom was een plaat die in een razendsnel tempo, ons volledig murw wist te slaan. De bereidheid om deze trip nog eens mee te maken, in een heel andere context was dan ook heel groot. Ook hier krijgen we vrij korte songs te verwerken, worden we meegesleurd in een maalstroom van chaotische uitspattingen. Het leuke aan Marginal echter is dat ze die typische 'live sfeer' ook op plaat kunnen verwezenlijken.

En daar ligt het verschil met sommige andere bands in het grindcore genre. Vaak komen we platen tegen, waarbij die chaos op schijf ons eerder doet walgen wegens geen enkele zin voor melodie. Terwijl diezelfde band ons op één of ander podium volledig murw weet te slaan. Marginal slaagt er dus in als één van de uitzonderingen op deze regel,  in zowel op Chaos and Anarchy en The Venom in een zekere melodie te brengen binnen die chaos, waardoor je ook bij het beluisteren van hun muziek in je luie zetel omver wordt geblazen zonder dat je als luisteraar de neiging voelt om snel de knop af te duwen.

Dat beide albums op diezelfde lijn liggen, waardoor we eigenlijk twee keer dezelfde recensie zouden kunnen schrijven, stoort ons ook allerminst. Want ook bij Chaos and Anarchy wordt inderdaad de maatschappij, in veertien kort en krachtige nummers wederom een spiegel voorgehouden. Worden we als luisteraar er opnieuw op  gewezen dat er iets moet worden gedaan aan de onrechtvaardigheid in deze wereld rondom ons. Tijd voor een potje Anarchie lijkt het ons. Zo een boodschap kan dan ook niet genoeg worden herhaald.

We kunnen dan ook besluiten: Marginal blijft op Chaos and Anarchy gewoon diezelfde wegen verder bewandelen, die ze zijn ingeslagen op The Venom. Als een wilde rit doorheen donkere paden, recht naar de afgrond laten we ons weer gewillig meedrijven met de stroom. Wat ons betreft mogen ze nog zo een tiental platen maken van dit kaliber, we kunnen er niet genoeg van krijgen. De liefhebbers van de eerste plaat zullen ook hier weer van smullen. Wij rekenen onszelf daar zonder enige twijfel ook bij.

Chaos and Anarchy is ook verkrijgbaar via bandcamp:  https://helldprod.bandcamp.com/album/chaos-and-anarchy

01. Disclosure
02. Indocrination