Adoran - Children of Mars

Tom V    25 oktober 2015

Adoran is een band afkomstig uit Toronto/Berlijn. De groep bestaat uit Aidan Baker (drums) en Dorian Williamson (basgitaar) van Northumbria en Holoscene. De muziekgroep brengt met Adoran een combinatie tussen post-rock, doom, sludge en drones muziek. Met deze gloednieuwe plaat verdiepen ze zich vooral in het ‘drones’ onderdeel. Ideaal dus om ze tijdens Dunk! Festival te zien spelen tussen de bomen in. Net zoals op hun eerste album blijven ze verder experimenteren tijdens hun escapades op ‘Children Of Mars’. Deze 2 artiesten deinzen er in geen geval voor terug om tegen het regime in te gaan.

Het album bestaat maar uit de twee nummers Deimos en Phobos maar die twee nummers die ze op het album verzameld hebben duren dan ook maar liefst 22 en 37 minuten. Je kan hierbij je metgezel goed liggen hebben door te zeggen dat je eerst nog dat ene nummertje wenst uit te luisteren vooraleer je aan de afwas zal beginnen. Gedurende beide tracks wordt je vervoerd in een buitenaards voertuig en mag je genieten van kwalitatief volle/energievolle elementen uit de muzikale buitenwereld. Het onderste wordt uit de kan gehaald en ook al lijkt de start van elke track zo sober, steeds weer grijpt hij je vast bij de polsen na enkele minuten om vervolgen snoeihard overal door te bonken.

En wie dacht dat ze met Deimos alles getoond hebben wat ze hadden is mis. Want Phobos weet op een legendarische manier het donkerste te verwoorden op een zachte manier. Hoewel we eerder spraken van een zachte opkomst kunnen we met diepe goedheid melden dat deze song als een orkaan door je gedachten raast. Het laat geen enkele grijze hersencel stil en spreekt je zwaarste organen aan. De langgerekte drums zorgen voor een ritmische hartslag tussen leven en dood. Tijd om je te laten meevoeren in Adoran zijn soundscapes, tijd om in chaos te eindigen. Laat paniek en angst gezaaid worden.

Ter info: Deimos (Gr. ΔεαΏ–μος) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is de zoon van de oorlogsgod Ares en van Aphrodite, de godin van de liefde. Deimos is de personificatie van de Paniek, en ging daarom geregeld gepaard met zijn tweelingbroer Phobos (Angst). Gezamenlijk verschenen ze met hun vader op het slagveld.