Malke - Days After tomorrow

Erik Vandamme    24 oktober 2015

David - guitars, Mario - bass en Albert - drums vormen samen de band Malke. Deze Spaanse band ontstond in 2013. Ze brengen volgens hun biografie een combinatie tussen dark ambient, postrock en post metal. Alleen al dat is voldoende om ons de oren te doen spitsen. Malke bracht een demo uit in 2014. Eerder dit jaar kwam uiteindelijk  hun debuut EP op de markt. De band liet ons ook weten dat ze aan het werken zijn aan een nieuw album, dat in 2016 zou uitkomen. Meer nog, die zal verkrijgbaar zijn op vinyl + cd (met een bonus track). Maar dat is voor volgend jaar. Wij namen ondertussen de EP  Days After Tomorrow onder de loep.

Hoewel de band dit album promoot als EP, kan je gerust spreken van een full album. De zes songs hebben een duurtijd van circa zes minuten, op uitzondering van het slotakkoord. Binnen een donkere omkadering voelen we een rust op ons neerdalen, die alleen maar echt te voelen is na middernacht. 1402.1923 doe de nachtdieren ontwaken. Als iedereen warm in zijn bed ligt, komen wezens als weerwolven, vampiers en nachtuilen pas tot leven. We voelen ons vertoeven in een donker bos, zonder dat het echter de angstaanjagende weg opgaat.

Alafs, Maskirovka het zijn songs die een zekere gemoedsrust doen neerdalen in ons hart en ziel, die moeilijk onder woorden te brengen is. Ooit wel al eens voorgedaan, maar niet altijd raakt het net die gevoelige snaar die ons over de streep trekt. Malke slaagt er echter wel in gevoelens en emoties boven te halen, die je doen wegdromen. Denk hierbij aan het vertoeven in een donker bos, met het uitzicht op de sterrenhemel, en de volle maan. Nee, daar is dus niets weerzinwekkend of angstaanjagend aan. Het geeft diezelfde gemoedsrust als op een strand de zon zien ondergaan.

Daar ligt het merkelijke verschil met andere 'donkere muziek'. Daar waar je bij die soort muziek vaak angstig om je heen kijkt, voel je bij de muziek op Days After Tomorrow eerder een soort gevoel van veiligheid en geborgenheid over je neerdalen. Maar dan wel allemaal gewikkeld in de duistere uren van de nacht. Nachtwerkers, zoals de schrijver van dit artikel, kennen dat gevoel. Geen druk verkeer, zalige stilte, enkel de sluimerende mistbank in de verte en vooral die sterrenhemel die iets magisch naar boven brengen.

Diezelfde magie weten Malke met hun muziek ook voort te brengen. Geen harde uithalen, geen trommelvliezen die op barsten staan, maar een duister en deugddoend deken dat je donkere hart verwarmt. Ook de overige songs gaan diezelfde pakkende weg op. Echter het absolute hoogtepunt is Reise Nach Dachau circa 7min 35 lang worden we in een stevige greep gehouden, die je niet de hersenpan wil inslaan. Maar eerder je doen vertoeven in donkere gedachten, zonder echter te willen pijn doen. Eerder om je gemoedsrust te verwarmen, met een weemoedige naklank erbovenop. Het slot akkoord in de vorm van het amper 1min durende Tro geeft ons in een zucht die ultieme adrenaline stoot die we nodig hebben om de realiteit beter aan te kunnen.

Kortom, Malke heeft met Days After Tomorrow bewezen dat donker en duisternis, niet gelijk moeten staan met gevaar en pijn. Nee, deze plaat gehuld in het duister van de nacht, geeft ons een soort gemoedsrust die we zelden tegen komen in het vaak rauwe wereldje van angsten die we tegen komen in postmetal, met dark ambient invloeden. Waar, laat dit duidelijk mag zijn, ook niets mis mee is. Maar het kan ook anders, dat bewijst Malke met deze EP.

Het album is ook te beluisteren via bandcamp: https://malke.bandcamp.com/  Bovendien is de Days After Tomorrow EP eveneens beschikbaar in digipack cd  via Consouling Sounds Store in Gent: http://consouling.be/product/malke-days-after-tomorrow-cd/

1. 1402.1923  - 06:36

2. Alfas  - 05:06

3. Maskirovka -  05:43