Silverbird - Pureland

Erik Vandamme    23 oktober 2015

De uit New York afkomstige band Silverbird zijn opgericht medio 2013, door songwriter Tim Barr. Deze artiest heeft al heel wat waters doorzwommen. Zo was hij gitarist bij Lana Del Ray en betrokken bij de Jazz Club Scene NYC waar hij speelde met de Dizzy Gillespie protegé Mike Longe. Hij vond gelijkgestemden met Corey Davis (bas) Dan whaley (gitaar) en Jakob Straub (Drums). Uit deze groep talentvolle jongeren ontstond Silverbird. Na enkele demo's, singles en veel optredens werd het tijd voor een eerste debuutplaat. Wij nemen het beklijvende album Pureland , een titel die klopt als een bus onder de loep.

Doorgaans vinden we op debuutplaten ook zogeheten kinderziektes terug. Of de band/artiest is nog duidelijk zoekende naar de sound die best bij hem past, bij Silverbird vinden we echter dadelijk een soort professionalisme terug, dat we eerder terugvinden met bands die al jaren aan de weg timmeren. Het bewijst maar hoe de opgedane ervaring van Tim Barr en het talent van zijn medemuzikanten, zorgen voor een magische kruisbestuiving. De muziek op Pureland is ook niet gemakkelijk te omschrijven. We vinden er elementen terug van Dream pop tot postrock en psychedelica. Zelfs een streepje R&B is niet veraf. Silverbird brengt één heel uniek album op de markt, dat bol staat van verrassende wendingen. Maar vooral worden verschillende uiteenlopende emoties aangesproken. Elk van de songs brengen je in een bedwelmende sfeer, met een griezelige perfectie die we dus eerder tegen komen bij bands met bijvoorbeeld tien jaar ervaring.

Uiteraard is er bij veel van de songs een knipoog merkbaar naar andere artiesten. Zo menen we bijvoorbeeld bij Brooklyn een streepje Jeff  Buckley te herkennen. Ook zijn er invloeden merkbaar van R&B, Luister maar naar Lyfe en 45. Vaak dompelen de songs ons onder in een indie/dreampop sfeertje. De andere keer krijgen we haast pure hardrock te verwerken. Kortom er wordt wel degelijk een wijds pallet aan muzikale stijlen aangeboden. Dit is zowel een voordeel als een minpunt. Door deze minder gemakkelijke weg te kiezen, moet de luisteraar een zekere inspanning doen om alles goed tot zich te laten doordringen. Pureland bevat tien nummers die niet altijd even gemakkelijk te verteren zijn.  Maar de globale indiefan, tot dreampop liefhebber zal zeker zijn gading vinden in dit kunstwerkje.

Want ja 'kunst' is dit zeker. De luisteraar belandt van de ene emotie, naar de volgende trance en krijgt weinig kans om op adem te komen. Maar eens je de trip tot het einde beleefd, voel je waar het echt om gaat bij Silverbird. Als het echter de bedoeling is hiermee een heel ruim publiek aan te spreken, vrezen we dat het nog een lange weg zal worden. Maar de muziekliefhebber die luistert met zijn hart, en niet enkel met het gehoor. Zal zich met alle plezier wentelen in dit wijds pallet van uiteenlopende emoties die we krijgen aangeboden.

Silverbird brengen met Pureland een debuut uit dat die de naam van de plaat niet heeft gestolen. Want inderdaad gaat het hier om een puur landschap, waar we met plezier doorwandelen de frisse wind opsnuiven. De ene keer in een zonovergoten omgeving, de andere keer in de gietende regen. Maar telkens stappen we met goede moed overal doorheen. Wie deze emotionele trip echt wil ondergaan, zal pas begrijpen waar het echt om draait. Voor fans van indierock, R&B tot dreampop. Die vooral, zoals we aangaven, naar muziek luisteren vanuit hun hart en ziel. Een dikke aanrader, en een debuut dat we niet elke dag tegen komen in de muziekwereld.

1. Running - 3:33

2. Brooklyn -  4:20

3. Seventeen - 4:03