The Mary Hart Attack - A Dark Green Light EP

Erik Vandamme    12 oktober 2015

De uit Gent afkomstige band The Mary Hart attack werden opgericht in 2013. Ze profileren zich als post-punk die aanleunt bij shoegaze, indie, darkwave en noise. Met een duidelijke verwijzing naar de muziek van eind jaren '70 tot begin jaren '80 dus. Maar daardoor klinken deze band echter niet gedateerd. Integendeel zelfs. Ze brachten recent  hun debuut EP op de markt, A Dark Green Light. Deze release is beschikbaar als cassette via het label Oddie records. In aanloop naar hun aantreden komende donderdag in TRIX, tijdens TrixTrax.  Namen we dit kleinood eens stevig onder de loep. Onze bevindingen:

The Collision Cours of My Destinty doet ons in een flits terug naar die jaren '80 en '90 wederkeren. Gekruid met de nodige dosis shoegaze en post-punk, krijgen we bij deze song prompt zin in een portie pogo-dansen. Maar dankzij de noiserock invloeden merk je toch dat The Mary Hart Attack niet zomaar lukraak gaan grasduinen doorheen het jaren 80 aanbod, maar daadwerkelijk met beide voeten in 2015 blijken te staan.

Het is net die kruisbestuiving tussen old school postpunk, met 'moderne' noise elementen die ons over de streep weten te trekken. Bij The Sky Awakes meen ik zelfs, in het stemgeluid, een portie Ian Curtis te herkennen. Zeker en vast bij de rustigere momenten, waarbij de vocale aankleding diezelfde donkere, emotionele tot weemoedige weg opgaat als de zanger van Joy Division. Ook worden we in diezelfde bedwelmende sfeer ondergedompeld die zo typisch was aan voornoemde band. Maar dan nog weiger ik categoriek deze jongens in een hokje te duwen, want ze bewijzen vooral een eigen 'face' te hebben, door middel van een leuke mengelmoes van uiteenlopende stijlen.

Maar eerlijk is eerlijk, je kunt echter niet voorbij aan de donkere, sombere sfeer die telkens naar voor wordt gebracht. Een sfeer die ons, willen of niet, inderdaad doet terugdenken aan die donkere postpunk dagen. Luister maar naar de fijne titeltrack A Dark Green Light. Bij deze song nemen we een combinatie van bands als Jesus and Mary Chain tot  Sonic Youth waar. Ondergedompeld in diezelfde duistere, weemoedige sfeer. Met een dosis noise elementen , om onze oren te doen suizen.

You Talk Too Much lijkt door een snel, en krachtdadige aanpak, begane wegen verder te bewandelen. Waarbij we ons niet van de indruk kunnen ontdoen, dat The Mary Hart Attack inderdaad zeer goed hebben geluisterd naar de globale shoegaze en postpunk uit het verleden. Waarom blijven we dat herhalen? Bij elk van de vijf nummers denk ik prompt aan de muziek waar ik als jonge twintiger - dat is lang geleden - naar pleegde te luisteren. Daar kan je niet omheen.

Kortom: The Mary Hart Attack brengen een EP op de markt, die elementen bevat uit een rijk gevuld postpunk verleden. Ze voegen daar shoegaze en noise ingrediënten aan toe, waardoor we ons als luisteraar prompt voelen terugflitsen in de tijd. Maar ondanks dit alles krijg je niet het gevoel dat A Dark Green Light een flauw afkooksel, of een kopie is van toen. Nee, door de grensverleggende manier waarop stem en instrumenten in elkaar vloeien, voelt het allemaal heel jeugdig aan. Alsof die tijden gewoon zijn teruggekeerd. En net dat is een pluspunt, want doorgaans krijgen we vaak flauwe doorslagjes te verwerken van die shoegaze en postpunk sound, die vlug aan ons voorbij gaat. Niet bij The Mary Hart attack echter, die ons met hun muziek kippenvel bezorgen en aanzetten tot een pogo-dansje. Tot in de vroege uurtjes. Deze band heeft dan ook potentieel om er te komen.The Mary Hart Attack leveren hier dan ook een visitekaartje af waarmee ze bewijzen veel meer te zijn dan een zoveelste postpunk of shoegaze bandje in een lange rij. Net door hun jeugdige, energieke aanpak trekken ze ons volledig over de streep , van de eerste tot de laatste lijn.

.1. The Collision Course Of My Destiny 04:59

2. The Sky Awakes 03:59

3. A Dark Green Light 04:11

4. You Talk Too Much 03:32

We kunnen, na het beluisteren van deze knappe EP, iedere lezer alleen maar aanraden om op donderdag 15 oktober af te zakken naar TRIX.The Mary Hart Attack spelen daar in het gezellige Trix Café, ter gelegenheid van TrixTrax. Helemaal GRATIS. Samen met Mogo, een band die volgens de biografie op facebookpagina van het evenement als volgt wordt omschreven: In reviews vallen wel eens de namen The Fall. Dat zou voor postpunk liefhebbers onder onze lezers voldoende reden moeten zijn om donderdag naar Trix af te zakken. Bovendien lezen we dat Mogo volop aan het werken is aan hun eerste EP. Geef deze twee jonge talentvolle Belgische bands de nodige kansen en kom zeker zien, is ons advies.

Meer informatie vinden jullie ook: https://www.facebook.com/events/753856434715630/