Ython - Titanomachy

Tom V    11 oktober 2015

Ython of Python? Op google is het even een twijfelgeval wanneer je deze heren opzoekt maar het is dus daadwerkelijk geschreven als Ython. Ze brengen heavy metal met een eigen flavour touch. Met Titanomachy is de opening gekomen van iets groots. Op 16/10/2015 brengt de band het album uit in eigen beheer.

De groep mixt heavy metal met grunts en dat is toch wel iets bijzonders. Maar weinig groepen wagen zich aan deze combinatie en dat zorgt ervoor dat de band er toch wel kan uitspringen. Daarnaast zorgt de vocale ondersteuning van Walla voor een breed scala aan mogelijkheden. De hoge en lage tonen vormen voor hem geen geheim meer en dat bekent enkel en alleen maar een grotere meerwaarde aan het geheel.

Openen doen ze met Kronos and Zeus. Een waar schouwspel en fijn om te aanhoren. De track handelt over de steeds oplopende discussies tussen 2 familieleden en wanneer je de zanger het hoort zingen is het inlevingsvermogen van start gegaan in u of mijn brein. Daarnaast zorgt de instrumentale ondersteuning voor een leuke extra toets want ook zat dit heerlijk. De gitaren spelen alsof hun leven ervan af hangt, de dubbele basdrums instrumenteren geweldig mee en zo kan ik maar blijven lof spreken.

Ondertussen zitten we al enkele beklijvende nummers verder en voegde de groep er een zangeres aan toe. Benieuwd welk nummer? Dat kan je ontdekken bij het beluisteren van dit album. Hoewel de zangeres onverwachts uit de hoek komt inspringen is het toch heel fijn meegenomen. Daarnaast zorgde de band ook nog voor een ultiem meezingnummer op het album. Tijd om je eigen stem te gebruiken als ondersteuning dus!

Conclusie? Ython heeft een wonderlijk album afgeleverd. Liefhebbers van het stevigere genre komen zeker aan hun trekken en zullen ook respect opbrengen voor deze band. Volgens sommigen klinkt de band live nog beter dan op album dus rest er mij nog 1 ding, deze band live gaan ontdekken. Trouwens ... al eens de cover nader bekeken?

1. Kronos and Zeus
  2. Black Shield Nymph
  3. Bit by the Iron Snake