Olensfest 2015 – Dag #01 (vrijdag 11/09/2015)

Pieter-Jan Vanden Broeck    13 september 2015

Olensfest blaasde dit jaar vijf kaarsjes uit. Om deze jubileumeditie kracht bij te zetten, pakte de organisatie uit met een resem aan mooie namen binnen het Metal- en Punk genre. Uw reporter zakte op vrijdag 11 september af naar Olen om ondermeer Cock Sparrer, Diablo Blvd., Gotthard en Funeral Dress aan het werk te zien. Door fileproblemen kon de passage van het Limburgse Evil Invaders helaas niet bijgewoond worden. Een jammere zaak want de retro Speed Metal van de groep mag er zeker zijn. Het verslag van een avond Metal en Punk in de Antwerpse Kempen leest u hieronder.

Diablo Blvd. was de eerste groep die ik in Olen aan het werk zag. Initieel stond ik wat sceptisch tegenover het Antwerpse viertal. Dat de band een streepje voor heeft door de populariteit van komiek Alex Agnew mag dan deels kloppen; op muzikaal vlak doen de heren het lang niet slecht. Agnew is een charismatische persoonlijkheid die het publiek uit zijn hand doet eten. Met uitspraken als “Free beer for the Punks!” wist de groep de talrijk aanwezig punkers ook bij het optreden te betrekken. Dat het nog vroeg op de avond was kon het ontstaan van een resem moshpits en een bescheiden wall of death niet verhinderen. Een greep uit het gebrachte werk: Saint of Killers, Virus (the Pride), Between the Hammer and the Holy Cross en Follow the Deadlights.

Met Gotthard kreeg Olensfest een groep over de vloer die wereldwijd al meer dan twee miljoen platen over de toonbank liet gaan. Dat de Zwitsers in Olen op de steun van een eigen fanclub konden rekenen zegt ook genoeg. Muzikaal mag Gotthard dan iets te braaf zijn naar mijn smaak (zeker toen zanger Nic Maeder een akoestische gitaar bovenhaalde), een kwalitatief hoogstaande set viel het publiek zeker te beurt. Het hoogtepunt van het optreden was wanneer een deel van het publiek het podium mocht betreden om mee te zingen met de groep. Plaatsvervangende schaamte overviel me echter wanneer Roger “festivalman” Van Loon, dit moment misbruikte om wederom alle aandacht naar zich toe te trekken. Met Anytime Anywhere sloot Gotthard de zeventig minuten durende festivalshow af. Dat zanger Nic Maeder een hoog Steven Tyler gehalte vertoonde geef ik ook nog graag mee.

Tussen Gotthard en Funeral Dress door, kon ik op de achtergrond genieten van de muziek van Hell City. Het rond de Bavaco Stage verzamelde publiek werd getrakteerd op een energiek optreden dat een nummer opgedragen aan wijlen bassist Michael Konovaloff bevatte. Op het hoofdpodium moesten veel groepen zich met een matig geluid tevreden stellen, zo ook het punkgezelschap Funeral Dress. Waar bij de voorgaande optredens de geluidsmix nog dragelijk was, klonk Funeral Dress totaal onherkenbaar door de luidsprekers. Op de tonen van The Final Countdown, betraden frontman Dirk Peeters en zijn troepen het podium. Funeral Dress bestaat ondertussen dertig jaar, iets dat in Olen gevierd mocht worden. Een gevarieerde setlist bestaande uit ondermeer Death and Glory, Cops Are No Human Beings (opgedragen aan de jongens in het blauw), Hello From the Underground, Party On, The Pogo Never Stops en Belgium is Burning deden de aanwezigen meermaals luid meebrullen. Een eervolle vermelding voor een geslaagde cover van Down Under (Men At Work) is ook op zijn plaats. Zonde van het abominabele geluid en de korte duurtijd van de set!

Het was aan het Londense Cock Sparrer om de eerste dag van Olensfest in stijl af te sluiten. Deze iconische groep gaf eind 2013 nog een bijzonder gesmaakt optreden in Borgerhout. Dit kunstje werd in Olen feilloos overgedaan zonder dat het geluid als spelbreker fungeerde. Een voorspelbare maar daarom niet minder imposante selectie nummers passeerde de revue. Van Riot Squad tot We’re Coming Back, de aanwezige Cock Sparrer fans - uw reporter incluis - zongen ze stuk voor stuk luidkeels mee. Opmerkelijk dat een groep met bijna 45 jaar op de teller nog steeds dergelijke prestatie kan leveren. Na goed één uur te hebben gespeeld, zette Cock Sparrer een punt achter de eerste festivaldag. De ietwat kortere duur van de set – negentig minuten was oorspronkelijk aangekondigd – was dan ook het enige minpunt aan de Olense passage van Cock Sparrer.

Setlist Cock Sparrer: Intro // Riot Squad // Watch Your Back // Working // Teenage Heart + Droogs Don’t Run // What’s It Like To Be Old? // Tough Guys // Suicide Girls // Argy Bargy // A.U. // Runnin’ Riot // I Got Your Number // Because You’re Young // Take ‘em All // Where Are They Now // England Belongs To Me // We’re Coming Back

Tekst: Pieter-Jan Vanden Broeck / Foto's: Stijn Verbruggen