Carrion - Revelations

Pieter-Jan Vanden Broeck    9 september 2015

Ik weet nog goed toen ik het Oost-Vlaamse Carrion voor de eerste keer aan het werk zag. De groep stelde eind 2012, te Sint-Laureins, hun pas verschenen album Revelations aan het publiek voor. Ondermeer Resistance en Leng Tch’e prijkten destijds ook op de affiche. Ik moet bekennen: mijn voornaamste drijfveer om richting Meetjesland af te zakken was Leng Tch’e, van Carrion had ik toen nog niet gehoord. In de tussentijd zag ik het Death Metal spelende vijftal nog meerdere malen het beste van zichzelf geven op het podium. Toen gitarist Mathieu Vander Vennet me na een optreden een album van de groep overhandigde en me de vraag stelde of ik er een recensie over wou schrijven, aarzelde ik geen seconde! Het debuutalbum van Carrion – luisterend naar de titel Revelations -  nam ik met plezier onder de loep.

Debuutplaten van lokale groepen gaan al te vaak gebukt onder een matige tot ronduit belabberde productie. In het geval van Revelations is dit verrassend genoeg niet het geval. Een vlotte productie die zowel zang als instrumenten tot recht doet komen was dan ook het eerste dat me opviel. Met een deftige productie ben je uiteraard niets zonder de nodige muzikale inhoud. Wat dit laatste betreft, doet Carrion het allerminst onaardig. Dreigende grunts, degelijk gitaarspel (zelfs solo’s passeren de revue) en dito drumwerk vormen de rode draad doorheen het album. Laten we de uitschieters overlopen. Driven By Sins verdient in onze ogen als eerste een eervolle vermelding. Het is een nummer dat op instrumentaal vlak prima wordt ingeleid. Voorts wordt het getypeerd door een sterke mengeling tussen stevige Death Metal en een fikse vleug melodie. Ook Children of the Night – met ondermeer een aangename instrumentale introductie en een toepasselijke sample uit de film Dracula – springt er in positieve zin uit. De overige acht nummers op Revelations mogen er stuk voor stuk zijn, op kwalitatief vlak zijn ze onderling inwisselbaar. Afgezien van productie en muzikale inhoud is er nog een belangrijk criterium om de kwaliteit van een album te bepalen: de factor “originaliteit”. Originaliteit is een element dat in Metal anno 2015 wel vaker lijkt te ontbreken. Ook wat deze plaat betreft is dit het geval. Iets nieuws zal je op Revelations niet terugvinden; al mag je hier een beginnende groep zeker niet op afrekenen. Het mag duidelijk zijn, de heren van Carrion bewijzen met deze debuutplaat over voldoende potentieel te beschikken. Wat de toekomst zal brengen kan niemand voorspellen, hoopvol zijn we echter zeker gestemd!

1. Gingers Have No Souls
2. The Extacy
3. Dying God