Heldmaschine - Lรผgen

Tom V    29 augustus 2015

Heldmaschine bracht op 21 augustus 2015 hun gloednieuwe album ‘Lügen’ uit via MP Records/Soulfood. Dit album wordt gezien als de opvolger van hun in 2014 release genaamd ‘Propaganda’. Ze voorzagen een onvoorziene release op 21 augustus en dat strookt volledig met hun in 2014 vermelde statement, namelijk “Do not trust any bomb you did not place yourself”. Volgens de geschriften slaat de band ditmaal terug met heerlijke ballades waarbij je met je aansteker lustig in het rond wens te zwaaien … tot je ontdekt waarover de lyrics eigenlijk gaan.

“Domestic Violence”

Het album openen doen ze met “Collateral”. Een stevige elektronische beat ondersteund door de nodige muzikale instrumenten geeft de maat weer waarop het gehele album geproduceerd werd. Gevolgd door die typische Duitse stem die recht afkomstig lijkt te zijn uit het lokale leger. 4 minuten en 30 seconden lang worden we gedrild zoals het hoort. Met de nodige, zoals eerder vermelde, intermezzo’s gaat het verder …

Als we doorheen de tracks switchen blijven we de elektronische ondertoon herkennen. Ze doen ons denken aan Combichrist maar dan minder feestelijk en strakker geïmplanteerd in het geheel. Steeds opent een track strak en doordenkend maar niet kort daarna vervallen ze in de zware Duitse ondertonen waarbij de muzikale instrumenten zoals gitaar en drum het heft in handen nemen. Dit is ook bij track 4 het geval. “Wer einmal Lügt” waarbij het geheel handelt over vertrouwen dat ‘bekakt’ werd op alle mogelijke manieren. De ballades doen het allemaal veel zeemzoeter klinken dan het eigenlijk wel is.

Een iets luchtigere opener is voorzien voor “Ich Will Dein Bestes”. We wanen ons even in Irak of Marroko maar wanneer de band zijn volle glorie openzet is het algauw gedaan met die luchtigheid. Recht op hun doel af en weinig blijft aan de verbeelding over. Gedaan met spelen, tijd om te gaan branden!

Onze complimenten voor track 12, “Die Roboter”, waarbij de band samenwerkte met producer Tom Dams. Ze brengen hierbij hulde aan hun helden genaamd Kraftwerk. We moeten hierbij de schrijver van het promoblaadje gelijk geven, ze konden geen betere afsluiter bedenken als deze. Een vlotte combinatie tussen NDH, metal en electro-industrial muziek. Voor genre grenzen is er hier geen plaats voorzien want ze mengen het allemaal door elkaar.

Een ware ontdekking voor mensen die de groep niet kennen. Een must  have voor mensen die de groep wel kennen.

Het album is hier te koop.