Powerwolf - Blessed and Possessed

Erik Vandamme    23 juli 2015

We zijn altijd al fan geweest van Powerwolf , dat geven we grif toe. Bij het uitbrengen van hun vorige plaat Preachers of the Night (2013) bijvoorbeeld, waren we al danig onder de indruk. Maar ook in een verder verleden konden ze ons telkens bekoren. Powerwolf bestaan ondertussen al sinds 2003, en brengen muziek met een boodschap. Het soort power metal waarvoor je telkens opnieuw uit je luie zetel komt. Ook op het podium bewezen ze ons al meerdere keren uit het goede hout gesneden te zijn. Nu, twee jaar later brachten deze Duitse Power Metal grootheden een nieuw album op de markt:  ‘Blessed and Possessed’. Dit is ondertussen het zesde album van Powerwolf. We gaven de plaat enkele luisterbeurten:

Het eerste wat ons opvalt is dat aan de gedoodverfde formule niet veel is veranderd. Dit zou je in andere omstandigheden kunnen zien als een minpunt, maar in het geval van Powerwolf, geraken ze daar zonder enige moeite mee weg. Zoals we dit van Powerwolf ondertussen gewoon zijn, ligt het meezing gehalte bovendien ook nu weer heel hoog, er wordt als het ware een verhaal verteld. Doorgaans over zowat dezelfde onderwerpen waarover ze het  op vorige platen ook al hadden. Ook dit stoort niet. Waarom een formule veranderen die werkt? Vragen we ons luidop af.

Dus worden begane wegen verder bewandeld. Voor wie zat te wachten op enige verrassende wending, of het nemen van andere wegen? Die zal bedrogen uitkomen. Maar eerlijk is eerlijk, niemand zal daar ook maar één zier om geven. Daar zijn we zeker van. Vanaf die eerste song, het titelnummer, wordt al vrij duidelijk dat Powerwolf stevig op de troon blijven zitten wat het power metal gebeuren betreft. Op een eenzame hoogte eigenlijk, er zijn nog maar weinig bands binnen het genre die kwalitatief dit niveau kunnen halen.

Dead Until Dark  of Army of the Night. Ze grijpen je als luisteraar bij de strot, raken je heel diep en doen je meebrullen van begin tot einde. Naast die typische bulderende vocalen, zijn er die vlijmscherpe gitaren die je telkens opnieuw heftig doen headbangen. Powerwolf houdt ook van gebruik maken van de Latijnse taal, die zeer goed past bij het concept. Luister maar naar het wondermooie Armata Strigoi.

Het is net die kruisbestuiving tussen tekst, stem en geweldig snoeiharde gitaar en drum solo's die ons telkens opnieuw over de streep treken. Kortom, er is niet één instrument dat boven het ander uitsteekt, het totaalpakket zorgt ervoor dat we hier een indrukwekkende trip meemaken. Ook wat de songs zelf betreft kunnen we deze stelling gebruik, er zitten geen favorieten tussen die er bovenuit steken. Nee, het is net het totaalplaatje dat ervoor zorgt dat we hier eens een parel van een power metal album krijgen voorgschoteld.

Extra positief binnen dit alles, is dat we na een luisterbeurt prompt de neiging krijgen op 'repeat' te duwen, en nog eens.. en nog eens.. en nog eens. Kortom, je krijgt er nooit genoeg van. Blessed and Possessed is net als alle vorige Powerwolf albums weer eens een schot in de roos geworden. Na al die jaren blijken deze heren nog altijd stevig te staan als een huis. En nog niets van hun vuurkracht hebben ingeboet.

Naast de typische sound smeken elk van de songs bovendien om live gespeeld te worden. Want Powerwolf is een band die je vooral live aan het werk dient te zien. Hoezeer elk van die songs je op plaat kunnen bekoren, passen ze zeker en vast op het podium. Met de visuele effecten die deze heren telkens tentoon weten te spreiden. Komen ze pas echt tot hun recht.  Powerwolf treden deze zomer ook aan op Alcatraz Hard Rock & Metal Festival!  http://www.alcatraz.be/nl/line-up . Ook dit is, om bovenstaande reden, een aanrader.

Blessed and Possessed
Dead Until Dark
Army Of The Night