Het Terracotta leger en de eerste keizer van China - Kursaal Oostende - Expositie

Review:Cultuur
  Tom V    13 juli 2015

De expositie opent magistraal. Je wordt verwelkomd door levensgrote replica beelden bij aankomst en wordt meegevoerd in de geschiedenis van het Terracotta leger. Echt openen doet een lokale boer voor ons. We spreken eind maart 1974 wanneer de boeren een verdorde waterput uitgraven. Yang Zhifa, de oudste van allemaal, graaft stevig verder terwijl zijn vrienden uitrusten vanwege de hitte. Plots raakt de boer met zijn houweel de nek van een beeld. Nietsvermoedend klopt hij verder en pas later beseft hij wat zonet werd blootgelegd. Geen waterput maar de basis van een jarenlange archeologische strijd om de ruim 8000 beelden bloot te leggen. Tot op vandaag zitten ze nog niet aan de helft van het leger.


Doorheen de expositie worden we meegevoerd in een tijdstrijd. Die van de werkende archeologen die alles zo goed mogelijk wensen weer te geven aan het grote wachtende publiek en die van de eerste keizer van China. Die laatste heeft het namelijk allemaal gedaan want de bouw van zijn graf begon al op 13-jarige leeftijd van keizer Ying Zheng. Een schouwspel in grote gedaante. Ze wilden bij het sterven van de keizer ervoor zorgen dat hij in het hiernamaals even goed kon heersen als in het heden.

Zaal 1, 2 en 3 vertellen ons meer over zijn leven, zijn manier van werken en belastingen innen en het soort wapens dat werd gebruikt. Telkens legt men met notie de nadruk op de roem en rijkdom die de keizer had. Als een vorm van respect voor onze voorouders. Het is pas vanaf de 4de zaal dat we zien waarvoor we echt gekomen zijn, de levensgrote beelden van het ‘Terracottaleger van de eerste keizer van China’.

Hoewel de keizer niet zichtbaar is en wellicht nooit zichtbaar zal worden in onze levensjaren werden de replica’s danig goed nagemaakt en zijn er weinig verschillen zichtbaar met de huidige beelden van moderne fotografie. De eerste keizer ligt begraven op een heuvel die tot op vandaag onaangeroerd is. 3D beelden bevestigen echter dat er een sarcofaag aanwezig is en dat de heuvel zwaar vervuild is met Kwik. Dat laatste werd aanzien voor het eeuwige leven destijds. Kwik was ook de reden waarom de keizer op jonge leeftijd stierf. Maar hoe precies, dat mag je ontdekken in de expositie.

Massaproductie?

Het is al langer gekend dat het land China een massaproductie land is en dat was vroeger niet anders. Het leger werd in grote getale geproduceerd. Zowel armen, voeten, benen als hoofden werd los van de romp geproduceerd en achteraf aan elkaar vastgemaakt. Ruim 720.000 arbeiders werden actief ingezet om de keizer te voorzien van een massa-beelden-graf. Een waar schouwspel, een megatafereel, een expositie waard.

Deze productie draagt het label ‘made in china’ waardig. Dit is China op eigen bodem.

Maar, is het de moeite?

Daar zijn we eenduidig over. Wie op zoek gaat naar een sensatie en heel wat beelden is hier niet op zijn plaats. Wie de geschiedenis wil leren kennen van de eerste keizer in combinatie met reproducties van materialen, beelden, objecten is hier wel op zijn plaats. De bezoeker maakt een tijdsreis mee met op het einde datgeen waar iedereen op gewacht heeft: Het leger, het terracotta leger.