Concert + Fotoverslag: Freedom Hawk + Seedy Jezus - De Verlichte Geest Roeselare

Tom V    19 juni 2015

In De Verlichte Geest waren we afgelopen zondag getuige van de laatste show van Freedom Hawk op het vasteland voor dit jaar. Tijdens deze Europese tour sloegen de Amerikanen de handen in elkaar met de Australiërs van Seedy Jeezus, een gelijkgestemde band met sympathie voor alles wat psychedelisch is en onder rock valt. Het werd een tour die niet van tegenslagen gespaard bleef, maar beide bands bewezen dat ze niet voor een scheet in een fles terugvliegen naar hun land om zich daar te gaan beklagen. Zo werd de bagage van de roadie van Freedom Hawk in Nijmegen gestolen, en samen daarmee zijn medicatie, waardoor de man ernstig ziek werd en zijn taak niet meer naar behoren kon uitvoeren. De band schoot er de projecties bij in die normaliter hun shows opluisteren. In de stal van Seedy Jeezus werd de hoogzwangere echtgenote van bassist Paul Crick onwel en moest er een dokter worden bijgehaald, waardoor de man niet aanwezig kon zijn voor de laatste show. Wat doet een band zonder basspeler? Wel ze trekken een gastspeler -in dit geval Mark Cave van Freedom Hawk- bij de arm en improviseren samen een set van 43 minuten. Want de fans, die laat je toch niet in de steek?

Zo werden wij dus vergast op een unieke show van een band die voor de gelegenheid 'Freedy Jeezus' werd gedoopt , omdat ze voor 1/3 uit Freedom Hawk bestond en voor 2/3 uit Seedy Jeezus. Wat een trip van een jamsessie is me dat geworden, in het voetspoor van Deep Purple en The Rolling Stones, maar tegelijk met dat eigenzinnige leadgitaarwerk van frontman Lex Waterreus. De hele set werd non-stop aan elkaar gespeeld en kreeg de hele zaal mee. Na de show liep het storm richting merch, maar vergeefs, want zowel de CD als de vinyl waren al volledig uitverkocht. Meer moeten we daar niet aan toevoegen: de feiten spreken voor zich en het groeiend succes van Seedy Jeezus staat vast. Deze eerste Europese tour zal hen geen windeieren gelegd hebben.

(Seedy Jezus)

Freedom Hawk nam het dan over en Mark Cave mocht samen met zijn broeders de avond verder volspelen. Even wennen toch aan de sounds van een driekoppige Freedom Hawk, waar er vorig jaar nog vier bandleden op het podium stonden. Tweede gitarist Matt heeft de band verlaten en de rest kon zich aardig vinden in de vibe van een trio, maar de nummers van de nieuwe plaat krijgen daardoor toch een ietwat ander karakter dan het voorgaande werk. We zullen dit uitvoeriger toelichten tijdens de cd-review van 'Into Your Mind', zoals de het nieuw album heet.

Het naar de oude Black Sabbath zwemende stemgeluid van T.R. Morton nam iedereen op sleeptouw, en eens aanbeland bij het voorlaatste nummer ging de band in op verzoekjes vanuit het publiek. Ondanks de vermoeidheid na een lastige tour bleef Freedom Hawk ervoor gaan. Ze verlengden hun set met ruim vijf nummers ten opzichte van de voorziene playlist, en daar was niemand kwaad om. Het werd een mooi evenwicht tussen oud en nieuw werk, met pareltjes als 'Indian Summer', 'Universal', 'Stand Back', maar ook het nieuwe 'Blood Red Sky' als uitschieters.

Lang verhaal kort: respect voor deze beide bands die hun publiek niet in de steek lieten en uitkijken naar de volgende keer dat ze in Europa neerstrijken!