Heidevolk - Velua

Tom V    18 juni 2015

Heidevolk, een band afkomstig uit het Nederlandse Gelderland zal bij velen wellicht bekend staan. Ze brengen ons folk en metal en zijn met Velua toe aan hun vijfde album. We kunnen nu al meedelen dat fans van de 4 eerste albums ook dit album weer met stijl zullen smaken.

Velua neemt ons een vijftigtal minuten mee in de metalwereld van Veluwe waarbij ze ons vertellen over soldaten en jagers (en uiteraard veel meer dan dit). Wie luistert naar dit album zal merken dat ze de folk-elementen wat achter zich hebben gelaten en ditmaal echt inspelen op het metal onderdeel. Zowel op zang als instrumentaal vlak zijn hier duidelijke verschillen merkbaar in vergelijking met de vorige uitgebrachte cd’s.

Echter, en dit vinden we belangrijk om mee te geven, neigt de track Velua eerder naar het epic metal onderdeel. Een frivole touché in het geheel vinden we zelf. Hoogtepunt is de track Richting De Wievenbelter waarbij de zeer scherpe vrouwelijke stem een bijzondere sfeer weet te creëren doorheen de track. We voelen ons als luisteraar in het duister gehuld waarbij de gitaarpartijen een speciale rol spelen in de verwerkingskracht van de track. Laat je echter niet van slag brengen want de band heeft nog veel meer dan dit in petto.

Als we naar een andere uiterste kant willen gaan het album verwijzen we graag naar Urth. Daar wordt de zanger gehuld in een zijdezacht kleedje en valt de duisterheid in 2 tinten van hem af. Met andere woorden, het tegenovergestelde is zeker mogelijk op 1 album. Je merkt hierdoor dat de groepsleden steeds blijven experimenteren op elke mogelijke manier. Ook Engelse trackfans worden niet aan hun lot overgelaten want Vinland werd uitgebracht als bonus-track uit ere voor de vele buitenlandse fans. De enige track die in het Engels is en het lijkt een ware vernieuwing te zijn. Al moeten we als luisteraar toch toegeven dat we liever hebben dat ze bij hun roots blijven.

Conclusie: Heidevolk blijft voort timmeren aan een weg waar ze al vele jaren mee bezig zijn. De albums volgen elkaar synchroon op maar brengen toch enige vernieuwing met zich mee. Waar ze bij dit album meer inspelen op het metal onderdeel, daar spelen ze de volgende keer meer in op het folk onderdeel. Voor elk wat wils. Maar was je geen fan vooraf, dan zul je nu nog steeds geen fan zijn.

Daarnaast is er van het album ook een limited edition beschikbaar met 3 extra nummers. Allereerst Led Zeppelin's Immigrant Song en als tweede track treffen we een nummer van The Nits aan, namelijk In The Dutch Mountains. Als laatste kozen ze voor Rebel Yell van Billy Idol. Meng als deze tracks doorheen het album en we hebben een knaller.