Insanity Reigns Supreme - Unorthodox

Erik Vandamme    20 juni 2015

Ruim 25 jaar, zo lang timmeren de Belgisch Doom/death metal band Insanity Reigns Supreme aan de weg. In die tijd brachten ze niet zoveel albums uit, maar zijn heel gewaardeerd binnen de scene. Unorthodox, hun vierde album pas, kwam eerder dit jaar in de winkels. Het meest opvallende aan deze plaat is dat Insantity Reigns Supreme verschillende genres perfect weet te combineren, en de oldschoolaanpak blijft bovenhalen. Zonder echter gedateerd over te komen, integendeel. Bovendien is er die perfecte kruisverstuiving tussen de stem van zanger Tes Re Oth en 'female voice' van Claudia Michelutti (Valkyre) die zorgen voor een meerwaarde binnen het geheel.

Het haast typische slome, en tergend trage van doom metal blijft nog steeds overeind. Death metalinvloeden zijn nog steeds sterk aanwezig in Unorthodox, met hier een daar een knipoog richting black metal.

De angstaanjagende screams bezorgen de luisteraar koude rillingen. Met Ov Fire wordt alvast de toon gezet voor de rest van deze plaat. By The Blood of The Beast en Throne of One baden in het bloed van gestorven zielen die smeken om genade. Ondanks de occulte aanpak en de donkere aankleding zitten er echter geen echt specifieke spirituele verwijzingen in deze plaat wat een volgend pluspunt is. Religie staat in deze plaat niet meteen centraal, de donkere zijde van ons bestaan dan weer wel. Binnen deze context is het vooral dat combineren van de donkere, ijzingwekkende stem van Tes en de kippenvel bezorgende vocal van gastzangeres Claudia Michelutti die ons  zowel een deugddoend als koud gevoel vanbinnen verschaffen.

Het meest positieve echter aan Unorthodox is dus de perfecte samenvloeiing van death, doom en black metal. Opposer is daar een mooi voorbeeld van. Donkere krochten van de hel worden opgegooid, we voelen de vlammen aan onze voeten. Angstzweet breekt ons uit. Gevoelens van onmacht en angst overvallen de luisteraar. Dat is niet alleen met deze song zo, maar met de gehele plaat het geval.

Niet alleen de vocals, maar ook het muzikale aspect van deze plaat zijn ijzersterk. Als een vlijmscherp mes snijden de gitaren doorheen ons vlees en laten geen spaander over van wat ooit onze ziel bleek te zijn. Gedrenkt in de meest donkere gedachten van ons hart drijven elk van de songs de luisteraar tot pure waanzin. Satanas Rex Inferis lijkt als een bezwering, waarbij de vocals je ware angstaanvallen bezorgen. Zonder enig medelijden worden we meegesleurd doorheen een draaikolk van duistere gedachten.

Maar, en dat is nog het meest belangrijke. Ondanks hun jaren van dienst lijken Insanity Reigns Supreme nog niets van hun jeugdige vitaliteit te hebben verloren. Meer nog, ze blijken over de eeuwige jeugd te beschikken. Dit versterkt het mysterieuze en occulte rondom deze band nog meer. Net als vampieren die na eeuwen terugkeren vanuit het graf, lijken Insanity Reigns Supreme weer klaar de mensheid onder te dompelen in een donker bad, zonder medelijden en enige terugkeer naar het licht. Met Unortohodox leveren ze dan ook een knappe plaat af die ons koude rillingen bezorgt. De nachtmerries die we er aan overhouden? We nemen ze er heel graag bij!

The Conjuring
Ov Fire
Throne of One