Christoffer Franzen - Music For Film & Television, Vol. 1

Erik Vandamme    2 juni 2015

Christoffer Franzen is geen onbekende voor ons. Hij is de artiest achter het project Lights & Motion. We bespraken o.a. het album Reanimation in 2013 en schreven daarover: 'Met Reanimation begaat Lights & Motion een emotioneel pad dat, zoals de titel het zegt, je wat reanimeert en alle zorgen doet vergeten. Het is dan ook een perfecte manier om na een stresserende werk- of schooldag terug op positieven te komen. Luister gewoon naar deze CD en je kunt er weer stevig tegen aan, geen pil of medicatie meer nodig. Dat klinkt allemaal misschien wat sterk overdreven, maar soms kom je zulke platen tegen die echt werken op je gemoed en die deze uitwerking inderdaad verwezenlijken. Geloof ons vrij, Reanimation is er zo een'. Spelen met emoties, het is inderdaad de grote sterkte van een artiest als Christoffer Franzen. Met dit project Music For Film & Television, Vol. 1 brengt hij eerder soundscapes die thuishoren in de film- of televisiewereld. We gaven het plaatje enkele luisterbeurten.

Het meest opvallende is de vrij korte tijdsduur van de songs. Sommige zijn amper één minuut lang. Elk van de fragmenten geven een gevoel weer, dat perfect past bij een intro van één of andere film. Soms klinkt het spannend, de andere keer dramatisch, om zelfs wat de eerder dreigende kant op te gaan. Door deze aanpak kan elk stukje muziek perfect worden ingepast in gelijk welk filmgenre. Gaande van Drama, over liefdesfilms, tot avonturen verhalen.

De rustgevende aankleding van Hope doen ons denken aan emotionele films, waar al eens een traantje vloeit. Op een weemoedige achtergrond, voelen we de grond onder onze voeten wegzakken. De zwevende beats gaan echter in stijgende lijn, tot een spannende climax. Dit lijkt me voer voor inderdaad emotionele films, met een spannend plot. Vooral die haast dreigende ondertoon, op sommige momenten, houdt de spanning erin.

Bravery blijft verder doorborduren op die weemoedige klanken, met een zekere dreiging zelfs binnenin, maar zonder de geluidsmuren te doorbreken. Ook hier zweven we in eerste instantie zachtmoedig door de lucht, om dan plots in een wervelstorm terecht te komen. Discovering Mathematics lijkt wel uit hetzelfde hout gesneden als de twee voorgaande songs. Ook nu weer valt dat schipperen tussen zeemzoetigheid, en dreigende ondertoon enorm op. We hebben het gevoel dat deze drie songs perfect bij elkaar aansluiten, zonder het gevoel te krijgen dat alles dezelfde lijn op gaat. Dat alleen al is een zeer sterke prestatie.

Homebound laat ons achter in een tranendal. In de verte hoor je zelfs een geweeklaag, van verdriet en van pijn. Het lijkt een slotstuk, het einde van een verhaal. Of het sterven van een geliefde. Binnen deze song voel je de pijn en smart van nabestaanden, die bij elkaar troost proberen te vinden. A Beautiful Tragedy sluit bij deze laatste perfect aan. Tragisch mooi gebrachte songs die ons pijnlijk hart een beetje zalven.

Bij The Fallen horen we weer die dreigende, spannende ondertoon terug. Een scene waarbij de held in een gevaarlijke situatie dreigt terecht te komen, halen we ons voor de geest. Kort maar krachtig! Willow is de aanloop naar weer zo een spannend hoofdstuk, in de vorm van The Chase tot Rover en Teardrop die allen korte intermezzo's blijken te zijn. Die bovendien ook perfect op elkaar aansluiten. Het lijkt wel of er dan plots een nieuw hoofdstuk wordt geschreven. Bij Home Part 2 lijkt een nieuwe bladzijde te worden omgedraaid. Deze song bevat bovendien veel typische postrock-elementen. Op dit elan wordt op de gehele plaat verder gegaan.

Telkens lijkt de rode draad doorheen deze Music For Film & Television, Vol. 1 vooral: spanning, met soms een dreigende ondertoon, maar ook je hart en ziel zalvend met troostende soundscapes. Het lijkt allemaal mooi in elkaar verweven tot één geheel op deze plaat. Welke films of televisieseries met deze muziek zouden kunnen beginnen of worden opgefleurd? Vooral dat soort die een spannend plot bevatten, maar ook diepe emoties en hartproblemen benaderen. Christoffer Franzen lijkt vooral een album te hebben samengesteld met songs die ons tot gemoedsrust brengen enerzijds, en zelfs een beetje angst aanjagen anderzijds. We gaven het al aan, deze artiest is een meester in ''bespelen van emoties''. Dat wordt hier maar weer eens bewezen. Music For Film & Television, Vol. 1 is daarom ook een plaat die we elke film- en TV-producer aanraden eens goed te beluisteren. De spanning en hartverscheurende soundscapes zullen de kijker alleen maar nog meer op het puntje van zijn of haar stoel doen belanden, of een traantje van immens verdriet doen wegpinken.

Dit album is ook verkrijgbaar via onderstaande link: http://deepelmdigital.com/album/music-for-film-television-vol-1

1. Hope 03:21

2. Bravery 03:08