Au-Dessus – Au-Dessus

Pieter-Jan Vanden Broeck    2 juni 2015

Black Metal uit Litouwen, het is eens iets anders! Het uit Vilnius stammende Au-Dessus, werd opgericht in 2014. De geschiedenis van de groep gaat echter een stuk verder terug in de tijd. Au-Dessus is in feite de verderzetting van het ter ziele gegane Paralytic. Deze laatstgenoemde groep opteerde voor Death Metal en won enkele jaren terug nog de Litouwse Wacken Metal Battle. In 2013 gaf Paralytic er de brui aan; dit vormde het startsein voor een nieuw muzikaal project. In februari van dit jaar verscheen het zelfgetitelde debuut van Au-Dessus via Witching Hour Productions. Of het album de moeite waard is, leest u in onderstaande recensie.

Opener I gaat veelbelovend van start. Repetitieve gitaarriffs en idem drumwerk slagen erin een dreigende sfeer neer te zetten. Wanneer na goed een minuut de vocalen tot uiting komen, weet je als luisteraar meteen dat het snor zit. Standaard Black Metal is het niet. Het openingsnummer kan hier mits goede wil nog voor doorgaan, maar vanaf II is het voorvoegsel “Post-“ zeker op zijn plaats. Je had het waarschijnlijk al door, in originele titelkeuzes blinkt Au-Dessus niet uit. II is een lang uitgesponnen nummer. Een breekpunt is het echter niet, dit aangezien de nodige spanning aanwezig blijft. Op vocaal vlak is het grotendeels Black Metal wat de klok slaat, het zijn de atmosferische- en hypnotiserende instrumentale passages die deze debuutplaat doen opvallen. Let tijdens III zeker op de door ondermeer Lifelover geïnspireerde melodietjes. Het nummer illustreert de originele kijk van de Litouwers op het Black Metal genre misschien nog het best. Ook IV werd een imposant nummer, getypeerd door een sfeer van wanhoop en uitzichtloosheid. De tempowisselingen tijdens V zijn beslist ongewoon, maar daarom niet minder pakkend. De Post-Black Metal van Au-Dessus zal niet iedereen aanspreken, maar fans van het genre hebben er een nieuwe ontdekking bij!

Een omscholing van Death Metal naar Post-Black Metal; het is allerminst een sinecure. Het Baltische Au-Dessus is echter wonderwel in deze test geslaagd! Een vergelijking maken tussen Au-Dessus en een andere groep vind ik niet evident, al kwam Altar of Plagues wel eens in me op. In Polen hebben ze klaarblijkelijk oog voor aanstormend talent. Na de debuutplaten van Eerie en Triumvir Foul, is dit het derde - via een Pools label uitgebrachte - album dat ik besprak. Ze lieten alle drie een goede indruk op me na!

Tracklist

1 I
2 II