Turbowarrior Of Steel - Turbothrash

Erik Vandamme    31 mei 2015

De broers Jonas en Jorg Vandamme en Gianni Vuylsteker, samen vormen ze  Turbowarrior of SteelHailing from The Westhoek, Thrashin' is what we do. Met zo een introductie leg je de lat uiteraard hoog, maar aan de verwachtingen hebben ze geheel voldaan zou later blijken. Turbowarrior Of Steel ontstonden in 2012 en spelen sinds die tijd het ene podium na de andere gewoon plat. Zo deelden ze ondertussn het podium met o.a. Toxic Shock, Hammerhead, Bloodrocuted, Nuclear Warfare en vele andere. De aanstekelijke muziek die ze brengen, ligt in verlengde van typische Thrash Metal uit vooral Duitsland.  Met een vette knipoog naar bijvoorbeeld Tankard. Met hun debuut Turbothrash zijn ze nu volledig klaar om de wereld te veroveren. Wij gaven het kleinood enkele scherpe luisterbeurten.

De platenhoes doet me ook een beetje denken aan platenhoezen van voornoemde Duitsers. Zonder de expliciete verwijzing naar bier, drinken en feestjes, voel je toch prompt een verlangen hiernaar. The Polonaise Pit doet mij alvast naar een pint grijpen en het op een stevige mosh zetten. Zonder meer is dat ook de rode draad doorheen deze plaat.

Snel, snoeihard en zonder opkijken beuken Turbowarrior of Steel zich een weg doorheen het landschap. In tijden van crisis heeft de mens soms behoefte om alle teugels los te gooien, dat kan op Cher Ami, The Hydra of het formidabel krachtige Turbotwist. Zonder afbreuk te doen aan de andere songs, lijkt deze laatste naast ingrediënten van pure Thrash Metal, ook zelfs melodieuze solo's te bevatten. Het bewijst dat deze band niet alleen feestjes bouwt, maar de muzikanten ook een technische hoogstaande bagage met zich mee dragen. Met deze aanpak moeten ze zeker niet onderdoen voor enig ander band binnen het genre.

Turbothrash raast als een sneltrein over ons hoofd heen. We krijgen prompt niet alleen zin stevig te moshen of te headbangen, de feestelijke stemming doet alle zorgen vergeten. Op menige festivalweide of concertzaal zal dit wellicht zorgen voor stomende feestjes. Zoals bij bands als voornoemde Tankard, waar ze me nog het meest doen aan denken feitelijk, zal ook hier zeker het dak er volledig afgaan. Maar ook op plaat zorgen ze ervoor dat we gewoon niet stil kunnen zitten op onze stoel. Geloof me, geen gemakkelijke opgave om dan een artikel te schrijven.

Als we toch een opmerking mogen geven: deze plaat smaakt naar meer. Na vijf songs met een hoog feestgehalte, gedrenkt in een technisch hoogstaande afwerking, hopen we op dat ultieme 'bisnummer of drie'. Turbothrash had met andere woorden, gerust nog een nummer of vijf langer mogen duren. En dat kan je eerder zien als positief, we hebben ons geen seconde zitten vervelen. Dit debuutalbum is dan ook een eerste visitekaartje, zo eentje om te tonen wat ze waard zijn.

Nu, op dat vlak hoeven deze jongens zich geen zorgen te maken.  De stomende aanpak, aanstekelijke songs tot feestelijke stemming laten ons met een warm gevoel achter. En een brede glimlach. Zonder meer zijn Turbowarrior of Steel een nieuwe, onontgonnen parel binnen het Thrash Metal circuit die overal potten zullen breken. We zien uit naar meer, veel meer! De toekomst ziet er alvast heel rooskleurig uit.

De promotie van deze EP doorheen vele zalen is volop bezig, mis ze zeker niet als ze uw deur passeren. http://beta.vi.be/turbowarriorofsteel

Polonaise Pit

Cher Ami